Idag fortsätter vi med punkterna:
Lärare bör
- använda sig av ändamålsenliga bedömningsformer som ger eleverna goda möjligheter att visa sina kunskaper på olika sätt
- tillsammans på skolenheten regelbundet analysera och diskutera hur olika elevprestationer bedöms i förhållande till kunskapskraven (s. 22)
Den tidigare nämnda lilla skriften Mathematics inside the black box (Hodgen och Wiliam 2011) borde verkligen inte heta så, det är lätt att bara matematiklärare läser den, och den har verkligen mycket att säga som går att använda i alla ämnen, trots att den bara är knappt 40 sidor lång. Där finns massor av goda råd om hur lärare kan ge feedback och bredda bedömningstillfällen:
- Ge eleverna möjlighet att se sina egna misstag
Det finns fem saker här som är felaktiga. Leta reda på dem och skriv ner de korrekta svaren.
Svaret på den här uppgiften är...Kan du komma på ett sätt att lösa uppgiften? - Identifiera vad elever använder för metoder och ge dem tips hur de kan utveckla dem
Du har använt..(metod) för att lösa dessa uppgifter. Kan du använda... (annan metod)?
Kan du använda samma metod i uppgift 4 som du använde i uppgift 2? - Uppmuntra elever att reflektera
Du använde två olika metoder för att lösa dessa problem. Vilka för- och nackdelar har varje metod?
Du har förstått...bra. kan du göra en egen men svårare uppgift? - Föreslå elever att diskutera sina lösningar med andra elever
Du verkar blanda ihop ... med ...Prata med Katie om hur man ser skillnaden.
Jämför ditt arbete med Alis arbete och skriv några råd till en annan elev som ska arbeta med det här området för första gången. - Uppmuntra elever att visa sitt arbete
Det sätt som du presenterar grafer på är mycket tydligt. Jämför ditt arbete med dina grafer från februari. Vilket råd skulle du ge någon som ska rita grafer?
Alla dina lösningar är korrekta men lite kortfattade. Titta på betygskriterierna. Arbeta med Leo och ge förslag på lösningar som skulle övertyga den som bedömer arbetet att du skulle få maximal poäng (s. 33-34)
- Ge eleverna bedömningsanvisningar till ett prov och de dem redovisa korrekta lösningar.
- Be elever att identifiera lätta respektive svåra frågor. Elever kan därefter testa sin övre gräns genom att förklara de lätta frågorna för andra och be andra elever förklara de svårare uppgifterna.
- be eleverna göra provet individuellt och lämna in det, sedan arbeta med en kamrat med de uppgifter som de tyckte var svåra. Slutligen får de göra ett försök att förbättra sina ursprungliga individuella svar. Alternativt kan eleverna göra provet individuellt först och därefter arbeta gruppvis med att sammanställa de bästa lösningarna. Läraren kan sedan leda en klassdiskussion genom att fråga varje grupp efter de bästa lösningarna till varje uppgift.
- Använd ett prov när du kommit halvvägs i ett arbetsområde för att få förståelse för vilka delområden eleverna har svårigheter med.
- Ge eleverna ett prov och be dem parvis att konstruera ett svårare prov. Eleverna måste ge lösningar till uppgifterna samt visa varför deras prov är svårare (s. 22-23).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.