onsdag 11 december 2013

Goda råd - lucka 11

Den uppmärksamme kan notera att det denna vecka pågår en serie radioreportage i P1som tar upp ytterligare problem i skolan. I måndagens program berättade en lärare som "hoppat av" om hur dåligt hon mådde av att inte ensam räcka till för alla elever i behov av särskilt stöd.
Inkludering beskylls ibland som skäl att inte ge elever det stöd de har rätt till och behov av. Här hoppas jag att reportagen nyanseras och att det blir tydligt att inkludering inte betyder att alla elever ska vara i samma klassrum hela tiden och få samma slags undervisning och stöd, av en enda person. För det är inte definitionen av inkludering! Vi hänger med och lyssnar på serien...och vi som inte är beredda att lämna in nycklarna och ge upp uppdraget måste hitta varandra i goda samtal när media blåser så kallt kring skolan. Visst finns det sätt att hjälpas åt med undervisning, stöd och utmaningar till alla elever?

Skolinspektionen håller på med en kvalitetsgranskning om stöd och stimulans i skolan, den 6 december skrev Ann-Mari Begler, Skolinspektionen en artikel i DN debatt som handlar om att undervisningen inte tillräckligt förmår stimulera och motivera eleverna att utmanas i sitt lärande så att de kan nå maximala resultat. Artikeln tar liksom gårdagens lucka här upp att undervisningen ska ligga inom elevens utvecklingszon.

Lyckligtvis hittade man också ljusglimtar i granskningen, elever som berättar om lärare "som får en att tycka det är kul, så att vi blir avslappnade och är med"


Vad jag gillar Matematiklyftet, Läslyft och alla kommande slöjd-, engelska-  och fysiklyft!
Tillsammans kan vi vända utvecklingen, orka och ge eleverna det de behöver för att utvecklas och lära.
#världensbästajobb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.