Individualiserad undervisning innebär att undervisningen organiseras och genomförs med elevens individuella förutsättningar och behov i centrum. Detta är något som kännetecknar framgångsrika skolor.
I lucka 3 häromdagen tog jag upp begreppet differentiering i samband med att "ge alla elever vad de behöver - samtidigt". Hattie tar i Synligt lärande för lärare upp att differentiering handlar om att ta reda på var eleverna befinner sig och sedan strukturera lektioner så att alla elever befinner sig "på eller ett steg bortom" denna punkt.
Det råder ingen tvekan om att alla elever i klassen sannolikt är olika, men konsten att undervisa är att se det som förenar i mångfalden, att få kamrater att arbeta tillsammans, särskilt då de tillför olika begåvningar, misstag, intressen och temperament till situationen, och att förstå att differentiering handlar mer om inlärningsfaser - från nybörjare till kompetent till skicklig - än att bara erbjuda olika aktiviteter till olika (grupper av) elever (s. 134).
Vår "nya lilla bibel" (den är verkligen läsvärd) Forskning för klassrummet hade ju en lista över verktyg för oss att använda vid undervisning. Jag vill reflektera lite i form av några frågor om en av dessa:
Att läraren använder en bred och varierad repertoar av undervisningsmetoder
- Försök se din undervisning genom elevernas ögon, hur bred och hur varierad är din repertoar av undervisningsmetoder? Finns det moment som ofta återkommer? Något som aldrig skulle kunna hända på dina lektioner?
- Hur väljer du att använda läromedel?
- Märks det i din undervisning att det är 2013, snart 2014? Har du aktuella exempel, inslag av modern teknik?
- Hur kan man göra för att bredda och variera mera? Har jag några bra forum för att diskutera med kollegor hur de gör och där vi kan dela erfarenheter och utmaningar?
- Vilka undervisningsformer är bäst "enligt forskning och beprövad erfarenhet"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.