Vi har nu kommit till den del där vi drar ihop säcken och sammanfattar det viktigaste i de allmänna råden.
Planering
- Lärare ska planera en strukturerad undervisning som passar varje elevs behov och förutsättningar.
- Undervisningen ska ge det stöd och den stimulans som behövs för att eleverna ska komma så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling och personliga utveckling.
- Lärare ska planera ett ämnesinnehåll och använda olika arbetssätt som leder till att eleverna når kunskapskrav och utvecklar de olika förmågorna som beskrivs i läroplanen.
- Hur eleverna ska få visa sina kunskaper ska också planeras.
- Eleverna ska ha inflytande över formen och innehållet i undervisningen.
- Lärare ska utvärdera och använda erfarenheter för att förbättra sin undervisning.
- Det är världsbäst om lärare har tid att gemensamt planera undervisning.
- Lärare ska strukturera och styra undervisningsprocesserna och skapa balans mellan gemensamma och enskilda aktiviteter för att ge varje elev det stöd och den stimulans som leder till ett gott lärande
- Vi ska styra undervisningen tydligt mot målen, förklara syftet med det vi gör i klassrummet, vilka kunskaper eleverna ska utveckla och hur de ska få visa sina kunskaper
- Vi ska ge varje elev kontinuerlig återkoppling och förklara vad som behöver utvecklas vidare
- Lärare ska utmana elevernas föreställningar
- Lärare ska med hjälp av många olika bedömningsformer kontinuerligt analysera elevernas kunskaper, göra allsidiga helhetsbedömningar och jämföra dem med kunskapskraven
- Lärare ska diskutera hur bedömningar går till med andra lärare
- Lärare ska använda nationella ämnesprov som en del av sin bedömning, men det är verkligen bara en del bland många
- Lärare får vid särskilda skäl bortse från delar av kunskapskraven för elever som har funktionsnedsättningar
- Lärare bör identifiera vad som behöver utvecklas i den egna undervisningen för att eleverna ska ges förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt i förhållande till de nationella målen. (Obs! Detta är inget för mesar...)
- Lärare ska dokumentera planeringar och uppföljningar av undervisningen samt elevernas kunskapsutveckling. Denna dokumentation ska stödja elevernas lärande och helst ska lärarna inte gå under på kuppen.
Det hoppas jag, det tycker i alla fall jag att man har stora möjligheter till att bli om man begrundar de olika delarna och pratar med varandra om det.
Det allmänna rådet visar med all tydlighet man kan önska
- att det är i undervisningen som det avgörs
- att lärares arbete med planering och utvärdering av undervisningen är viktigt och att detta arbete med fördel görs av lärare tillsammans (det är inget ensamarbete att utveckla skolan)
- att lärare har stort ansvar i sitt arbete, men att rektor och kollegor finns där för att samarbeta och stötta varandra
- att olika sätt att bedöma kunskaper får stora konsekvenser för eleven och hans eller hennes kunskapsutveckling, därför är detta ett område att utveckla
- att det är oerhört viktigt att man som lärare "kan sin läroplan" och övriga styrdokument och kan förklara för eleverna vad där står och använda detta varje dag i sin undervisning och alltid som ett underlag för planering, genomförande och utvärdering såväl som vid bedömning och betygssättning
- att återkoppling är centralt för både elevers och lärares kunskapsutveckling
Allmänna råd om åtgärdsprogram, förskolan, IUP, syv, utvecklingssamtal, mottagande i grundsärskolan, systematiskt kvalitetsarbete, närvaro och frånvaro...
Forskning för skolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.