söndag 2 januari 2011

PISA 2009 senaste rapporten

Klicka på länken nedan för att se utbildningsminister Jan Björklund kommentera rapporten.
PISA 2009 senaste rapporten

Kort sammanfattning
"PISA 2009 mäter läsförståelse, kunskaper i matematik och naturvetenskap hos 15-åringar i 65 länder. Huvudämnet denna gång är läsförståelse.
Det gick inte särskilt bra för Sverige en 15e plats, vilket motsvarar en genomsnittslig OECD-nivå. De asiatiska länderna och Finland ligger i topp.

Läs PISA-rapporten på Skolverket webbplats

Jämfört med PISA 2000, då läsförståelse också var huvudämne, har Sverige tappat 19 poäng. Försämringen gäller både låg- och högpresterande elever. Men det är de "svagaste" eleverna som tappat mest under tioårsperioden."
Källa: OECD

PISA mäter inte enbart skolkunskaper

PISA har en kvalitativ ansats, vilket skall förstås som att den inte enbart mäter en slags färdighets- eller faktakunskap utan också mäter elevers förmåga att använda sina kunskaper i andra sammanhang än skolans, att analysera företeelser i samhället och att omsätta sina kunskaper i tillämpning på vidare problem. Om jag förstått resultaten rätt för Sveriges del, så är fakta-nivån inte något som försämrats (gäller mätningarna i naturvetenskap, där vi ligger på – nåja – ett snitt) utan svenska elever brister i tillämpningsdelen. Skolresultaten var utmärkta i sin reproducerande del, men inte i sin tillämpande.
Detta måste vara en viktig distinktion vad gäller åtgärder. Jag tror att politiker i gemen uppfattar dessa sjunkande skolresultat i de internationella jämförelserna som att det finns behov av mer handfasthet. Det kan kanske också behövas, men tydligt är att det krävs en dimension till som svensk skola inte lyckas med, eller lyckas med i lägre grad – nämligen elevers förmåga att omsätta sina kunskaper till att tänka och handla utanför skolans värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.