söndag 16 januari 2011

Exempel på Processgång vid diskussioner

Exempel på en processgång vid läroplansdiskussionerna
  • Ge tid för läsning, förbered några frågor för diskussion vid träffarna – kanske med fokus på det nya (skillnaderna)
  • Implementerarna och rektorerna förbereder diskussionsfrågor (och/eller enkätfrågor)
  • Efter diskussionen kan svar eller nya frågor samlas in och synliggöras på t.ex. en tavla
  • Definiera vem/vilka som ska arbeta vidare med lösningen. Är det skolledare eller pedagoger som bär utvecklingsansvaret/lösningen på frågan? Är det en organisations- (form) eller en innehållsfråga? (kanske både och). Vad behövs för att komma vidare? Låser det sig kan man använda olika modeller för att nå en lösning eller be om hjälp från "resursteamet" i bildens mitt nedan.
  • Kan projektgruppen stötta med fortbildningsinsatser el.dyl.?

    Klicka på bilden för att förstora!

Använd gärna publikationen Skola i förändring till stöd, titta på sidorna 32-33, samt publikationerna Grundskoletidningen 6/2010 (beställd till er) och Handledarskap - Implementera skola 2011, HGT 6/10 (ej beställd, önskemål om detta?)
För att komma igång med kvalitetsutvecklingsarbetet rekommenderas Skolverkets "Kvalitetsarbete i praktiken".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.