"Enligt experten på skolreformer, Michael Fullan, spelar varken lärartäthet eller betyg någon central roll i hans analys. De svenska stridsfrågorna om vinst i friskolor och återförstatligande av skolan är helt frånvarande. När politiker satt sitt hopp till att låta tusen blommor blomma har reformpolitiken inte fått tillräcklig kraft. Det har funnits många enskilda skolor som nått goda resultat. Däremot har nya insikter inte fått bred spridning. Ur Fullans perspektiv är ledarskap nyckelbegreppet. Framgångsrika skolreformer har haft ett fåtal, men tydliga mål och drivits med tydligt stöd från den högsta politiska ledningen. Men de har inte varit ensidigt toppstyrda utan i hög grad byggt på att rektorer och lärare varit medskapare av det nya. Lokala politiker, rektorer och lärare har involverats i ett gemensamt projekt som handlat om att identifiera vad som fungerar och vad som inte gör det."
Citerat ur DN 2010-09-08
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.