söndag 16 januari 2011

Tidplan och aktiviteter - Skola 2011 (övergripande)

Förslag på tidplan med aktiviteter
För att underlätta arbetet är det bra att fokusera på det som är nytt (skillnaderna) i LGR 11 mot LPO94 och LPFö98.

Januari - juni 2011
Datum för kommunövergripande träffar för alla lärare F-9.
8 mars 15.15-16.45 Sätoftaskolan
12 april 15.15-16.45 Ringsjöskolan
10 maj 15.15-16.45 Sätoftaskolan

  • Förankra uppdraget med implementerarna och pedagogerna (mål och förväntningar) Avklarat! 
  • Implementerarna åker på Skolverkets konferens  Avklarat! 
  • Boka datum både för skolans möten och kommunövergripande träffar Avklarat! 
  • Ev. repetera de största förändringarna i skollagen (se på bloggen)
  • Kollegiala samtal med information, diskussion och förankring angående läroplanens innehåll (värdegrunden utefter "Värdegrundsportalen", övergripande mål och förmågor kap. 1 och 2).
    - Utifrån ev. skillnader och krav, hur förändrar vi och bygger nytt? Identifiera kompetensinsatser och implementeringsstöd och rapportera till projektet (Jan och Christel). Pågående!
  • Trygghet och arbetsro - Åtgärdstrappan - Hur verkställer vi? (utvisning, tillf. ompl., avstängning etc.)
  • Förstå kursplanens uppbyggnad
  • Diskussionsmaterial till kursplanerna
  • Lokal kompetensutveckling angående analys- och bedömarkompetens för lärare. Skolverket erbjuder information under sidan bedömningsstöd samt här för lärare som undervisar i de yngre skolåren. Kan eventuellt behöva skjutas fram till hösten.
  • Förstå IUP-processens delar (planering, summativ- och formativ bedömning, skriftliga omdömen, IUP och åtgärdsprogram)
  • Introducera systemstödet för IUP-processen, 17 mars.
  • Öva i systemet plus fortsatta pedagogiska diskussioner och implementering
  • Förändringsarbete på skolan för att nå ökad kunskap och kvalité i undervisningen utifrån Skolinspektionens rapport - Rätten till kunskap och framgångsmetoder enligt John Hattie (kommer på bloggen) samt PISA-resultaten. Organisera om? Arbetslag, ledarstöd, undervisningsmiljöer (Hur skapar vi ordning och studiero), ansvarsområden, schema, resursfördelning m.m. (ev. kompetensinsatser från BUS och projekt Skola 2011)
  • Utifrån er arbetslagsorganisation göra lokala pedagogiska planeringar (numera enl. Skolverket bara kallat planeringar) – vad är LPP?
Augusti - december 2011
  • Genomföra LGR 11 i form av planeringar, undervisning, bedömning i systemet, skriftliga omdömen, IUP och betygssättning.
  • Fortsatt arbete med arbetslagsorganisation efter personalkompetens och resursfördelning
  • Vad menar Skolverket med "entreprenöriellt lärande" och hur kan vi utveckla vår undervisning med hjälp av alternativa lärresurser IKT?
  • Centralt enas om när omdömen senast ska vara inlagda i systemet (dela ut lathund för detta).
  • Rektorer, förvaltning och utbildningsnämnd får kompetensutbildning i systematiskt utvecklings- och kvalitetsarbete samt beställarkompetens.
  • Projektgruppen utvärderar och analyserar behovet av fortsatta fortbildningsinsatser för Skola 2011

Mål
Samtliga medarbetare i organisationen blir väl förtrogna med de nya nationella styrdokumenten. Förtrogenheten ska efter projekttiden leda till att styrdokumenten är utgångspunkten för planering, genomförande och uppföljning och utvärdering av verksamheten. På sikt ska syftet med de nationella styrdokumenten och BUN:s mål uppfyllas, kvaliteten och resultaten i samtliga verksamheter ska förbättras.

OBS!
Detta är en grov tid- och handlingsplan för projekt Skola 2011. Datum och aktiviteter kan komma att ändras under projekttiden. Vänd dig till din lokala implementerare och rektor i första hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.