Implementeringen sker i tre steg
Steg 1: Skolhuvudmän
Period: 26 maj-17 juni 2010Som ett första steg bjöds huvudmän, beslutsfattare och förvaltningschefer för både kommunala och fristående skolor in till nationella informationskonferenser. Konferenserna behandlade dels skollagen samt bakgrund och motiv till reformerna, dels de statliga insatser som kommer att finnas till stöd för den lokala implementeringen. Avklarat!
Steg 2: Rektorer
Period: 21 september-29 oktoberSom ett andra steg hölls skolformsinriktade nationella informationskonferenser under hösten 2010 för rektorer, biträdande rektorer och förvaltningschefer. På dessa konferenser behandlades de delar av skollagen som är direkt kopplade till rektorns ansvar, de nya samlade läroplanerna för grundskolan, specialskolan, sameskolan och den obligatoriska särskolan samt den nya betygsskalan. Avklarat!
Ta del av dokumentation från konferensserien
Steg 3: Lokalt utsedda nyckelpersoner
(grundskolan, specialskolan och sameskolan)
Period: januari-mars 2011Som ett tredje steg bygger Skolverket vidare på principen med att erbjuda utbildning och stöd till de nyckelpersoner, som utses av huvudmannen på lokal nivå. Denna princip infördes i samband med implementeringen av målen och proven i årskurs 3 och har visat sig fungera väl. Nyckelpersonerna arbetar på uppdrag av huvudmannen och får av Skolverket utbildning och stöd för att kunna kommunicera innehållet och intentionerna i de olika kursplanerna. Denna kunskap ska sedan spridas och förankras inom den egna organisationen. Antalet nyckelpersoner har beräknats dels utifrån antalet skolor och dels utifrån antalet elever inom huvudmannens ansvarsområde.
Läs mer om konferenserna
Steg 3: Konferenser för lärare
(obligatoriska särskolan)
Period: februari-april 2011Som ett tredje steg erbjuder Skolverket kursplanekonferenser under februari-april 2011. Konferenserna riktar sig till lärare i den obligatoriska särskolan samt lärare i grundskolan som undervisar integrerade elever. På konferenserna kommer konstruktionen av den samlade läroplanen att gås igenom och diskuteras. I detta är relationen mellan övergripande läroplansmål och kursplaner en central del liksom kursplanernas och kunskapskravens uppbyggnad och funktion. Många exempel kommer att ges från kursplaner och kunskapskrav i olika ämnen och ämnesområden.
/Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.