fredag 7 januari 2011

Varför digital IUP - syfte och mål

Kort svar: Förenkla, förtydliga och förbättra

Kort beskrivning
Programmet är webbaserat och åtkomst till systemet sker genom inloggning på en webbsida. Arbetet med IUP kräver dialog och samarbete mellan elever, lärare och föräldrar för att det ska bli meningsfullt. Internet är skapat just för kommunikation mellan människor och jämfört med att hantera processen på papper så kan vi hitta många fördelar med digital IUP över internet.

En del fördelar är rent praktiska:
      ·         Enklare att nå för alla.
      ·         Ordning och reda - ingen risk att papper kommer bort.
      ·         Lättare att göra förberedelser.
      ·         Lättare att hålla alla informerade och följa upp under terminen.
      ·         Möjlig att göra ändringar i direkt

Allra viktigast är att vi får en bättre individuell planering för barnet.
·         Ökad delaktighet från elever och föräldrar
·         Tydlig koppling av bedömningarna till kunskapskraven - inte beteendet

Bakgrund kring ökat krav på dokumentation
Skolan har på kort tid fått många nya krav på dokumentation: skriftliga omdömen utifrån en summativ och formativ bedömning, pedagogisk planering där undervisningsmål, arbetssätt och utvärderingsformer ska tydliggöras samt framåtsyftande planer (IUP) för dokumentation av varje elevs kunskapsutveckling. Lägg därtill kravet på dokumentation av det dagliga värdegrundsarbetet, pedagogisk planering och särskilt åtgärdsprogram. Sammantaget är det mycket som ska dokumenteras, för att därefter sorteras in i olika mappar och pärmar.
På tur står Lgr 11 och en ny skollag med ökade beslutsmöjligheter för rektorerna. Dessa reformer har lämnats till skolans huvudmän att implementera utefter sina egna ramar och förutsättningar. Inte minst förstärker dessa kraven på dokumentation av arbetet i skolan. Det ökade ansvaret på rektor för elever i behov av särskilt stöd bygger på korrekta bedömningsunderlag (resultat, analys och åtgärder).
Systemstödets innehåll och funktioner
Systemet innehåller en rad verktyg såsom stöd för pedagogisk planering, bedömning, IUP, skriftliga omdömen, åtgärdsprogram, kommunikation, läxschema, närvarorapportering, bokning av samtal och mycket mera. Data på elevens självvärdering, närvaro och måluppfyllelse kan hämtas ur systemet. Det följer gällande juridiska regler såsom PUL och säker inloggning. Långsiktigt ska även dokumentation hemifrån bli tillgängligt via säker inloggning.


Syfte och målsättning
Man kan se systemet som ett ramverk som stöttar lärarna i IUP-processens dokumentationskrav och skapar förutsättningar för det systematiska kvalitetsarbetet. Syftet är att det digitala systemet ska förenkla och underlätta arbetet med IUP-processen för kommunens pedagoger samt fungera som prognos- och kvalitetsindikator för skolledare och utbildningschef.

Förutsättningar
Utbildning i systemet av superanvändarna (implementerarna), en egen arbetsdator för pedagogerna, samt satsningar på trådlöst nätverk i skolorna, ska ge förutsättningar för god tillgång till systemet.
Mål
På kort sikt få
      ·         ett enhetligt kommunalt IUP-verktyg
      ·         ökad tillgänglighet för alla berörda
      ·         fokus på måluppfyllelsen genom korrekta bedömningar

      ·         enklare koppling till Läroplan och kursplan
På lite längre sikt få
      ·         mer jämlik kvalitet i elevbedömningarna och IUP-hanteringen mellan skolorna
      ·         fler elever i Höörs kommun når målen i läroplanen

      ·         en resurskatalysator och kvalitetsindikator för skolledarna
      ·         ökad delaktighet och kommunikation med elever och föräldrar


En preciserad Mål och projektplan kommer att läggas ut här när dokumentet är klart (se även preliminär tidplan för IUP-systemets införande)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.