onsdag 19 december 2012

Synligt lärande lucka 19

Lucka 19
"Not worth it yet" eller "the disasters"
Listan är lång, ja både barnens önskelistor till jul och Hatties lista över faktorer som påverkar elevernas resultat. Idag tänkte jag ta upp några faktorer som ligger långt ner på listan och hur man kan tänka om att de ligger där.

När Hattie hade presenterat sig i Stockholm började han med att reda ut en faktor som han alltid får frågor kring, och där vi, många lärare och skolledare (och ekonomer...) lätt fastnar.
På ranklistans plats nummer 113 finns klasstorlek (effektstorlek 0.21) och detta har lett till många rubriker och påståenden som att det inte har någon betydelse hur många elever det är i varje klass. Många lärare som har klasser med upp emot 30 elever tycker visst att det har betydelse, och man kan ju tänka att det vore svårare att räcka till för fler elever. Hattie menar att faktorn KAN ha betydelse, men att hela hans studie inte fokuserat på vad som skulle kunna ha hänt utan vad som faktiskt har hänt. I studierna har det tydligt framkommit att minskade klasstorlekar inte leder till bättre resultat, lärare i små klasser gör samma saker som de gör i stora. Men...om tänkandet och det man gör förändras så har det stor effekt på lärandet och resultaten. Men att göra små klasser och inte förändra något annat leder inte till bättre resultat. Lite roligt att han nämner att klasser med mellan 25 och 60 elever är vanligt i Nya Zeeland. Lärares ämneskunskaper är också en faktor som livligt diskuterats (rank 136 effektstorlek 0.09). Hattie säger naturligtvis inte att vi ska anställa obehöriga, outbildade lärare, utan hur professionella lärare använder sina ämneskunskaper på ett för eleverna gynnsamt sätt, det är det som har effekt.
Hemläxor (rank 94 effektstorlek 0.29) -här skakar Hattie bara på huvudet och frågar varför vi ska missgynna elever med sämre förutsättningar dubbelt?
Nivågruppering (rank 131 effektstorlek 0.12)
Nivågruppering får negativa konsekvenser, inlåsningseffekter, stigmatisering och lägre förväntningar. (Skolinspektionens kvalitetsgranskning Rätten till kunskap 2012:14)
Nivågruppering (allmän och särskild kurs) togs bort när Lpo94 infördes men lever kvar. Måste vara tillfälligt och kontinuerligt utvärderas, annars kan sk inlåsningseffekter uppstå. (Vad påverkar resultaten i svensk grundskola, Skolverket 2009)

Jag som skriver är Christel Jansson, arbetar som specialpedagog på en av kommunens högstadieskolor, har också olika uppdrag inom skol- och matematikutveckling. Koordinator för inkluderingsprojekt, mycket intresserad av lärande och bedömning.

Om du som läser detta har en tanke eller fråga skulle jag bli glad för en kommentar här på bloggen eller ett mail till christel.jansson@hoor.se
Det finns ännu några tomma luckor, vilka ämnen skulle du vilja se där?

 



 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag vill återigen tacka för den bästa adventskalender som jag följt någonsin:)

    Jag hoppas att du tycker att det är ok att jag länkat till din kalender och varje lucka på vår utvecklingssida -
    http://webb2.svedala.se/utbildning/?p=2848

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Michael
      Naturligtvis vill vi att Christels fina reflektioner och utmanande tankar ska användas av alla som vill! Vi är stolta och tacksamma för att ni uppskattar vår blogg och Christels "julkalender", tack Michael.

      Radera

Välkommen att lämna din kommentar.