torsdag 2 oktober 2014

Tummen ner! Om de nya betygen

En mycket intressant artikel i Pedagogiska magasinet handlar om betyg  
Ej godkänt! Tummen ner för nya betygen

Det nya betygssystemet implementerades större än nånsin av Skolverket. Ändå upplever elever, föräldrar och lärare det som byråkratiskt och svårförståeligt. 




Om vi vill att undervisning och bedömning ska hänga ihop måste vi se till att alla bedömningar blir bättre. Då finns det ingen annan väg att gå än att satsa på lärarna och kollegial samverkan inom och mellan skolor.



Läs artikeln och diskutera!


Hur kan vi göra betygssättningen mer likvärdig?
Försök hamna här i lärgrupperna!
Bedömningarna bra-bättre-bäst, hur tydligt kan vi få det för eleverna? När går det?



– Kunskap och lärande är komplexa processer. Det är inte så lätt att formulera i kriterier. Risken med den tydlighet man vill åstadkomma med fler kriterier är att det blir förenklat. Vi kanske måste stå ut med att kunskap inte går att definiera exakt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.