fredag 10 oktober 2014

#minskola

Tidningen Sydsvenskan har inlett en kampanj #min skola med syfte att bidra med en förändrad syn på skolan. Läsare uppmanas att avge löften om hur de vill visa att skolan är viktig.



Huvudtanken i kampanjen är att vi nu vet att det inte är "nånannan" som ska förändra skolan, det som har störst betydelse är vad var och en tar ansvar för. Alla har möjlighet att påverka synen på skolan.

Du kan publicera ditt löfte på Facebook, bara skriv i din egen status, ställ in inlägget som offentligt på Facebook och lägg till hashtagen #minskola, då kan tidningen söka det och eventuellt publicera. Om du har Twitter kan du skriva där, bara lägg till #minskola, så hittar tidningen det du skriver och kan dela det med andra i tidningen. Sydsvenskan tar gärna emot löften på mail asikter@sydsvenskan.se

Du kan själv gå in och skriva och läsa och inspireras av vad andra skriver.
Emma Leijnse som är journalist på Sydsvenskan beskriver i ett inlägg:

 Sydsvenskan startar idag en artikelserie om vår inställning till skola och utbildning. Vi vill inte att det ska bli en diskussion där alla pekar finger åt varandra, utan ett konstruktivt samtal om hur vi kan hjälpas åt för att visa att skolan är viktig. Då kan vi få en bättre skola.
Därför vill vi utmana dig: vad kan du själv göra för att visa att skolan är viktig? Vad kan du lova att bidra med?
Jag vet vad jag ska lova. Eftersom jag är så dålig på att komma i tid, så får mitt löfte handla om det:
  • Jag lovar att alltid komma i tid till möten och annat som rör mina barns skola. Så visar jag respekt mot skolpersonalen och signalerar till mina barn att skolan är viktig.

 
Annelie Medoc, IKT-pedagog och skoldatatekansvarig  i Skurups kommun har publicerat ett löfte:
  • Jag lovar att visa den digitala skolans alla möjligheter
Jag tror på att skolans digitalisering kan göra mycket för att höja resultaten för eleverna. Dels genom enklare administration för pedagogerna och dels genom mer kreativa, stimulerande och utmanande uppgifter för eleverna. Det digitala inbjuder till samarbete och publicerande. Jag tror också på den digitala teknikens möjligheter att hjälpa elever i behov av extra stöttning, till exempel elever med dyslexi. Läs mer här och se vilka Annelie utmanar att avge löften!

Vad kan och vill du lova för att visa att du tar ansvar för bilden av skolan? Jag funderar i några dagar...

Tack David för tipset om artikelserien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.