fredag 3 oktober 2014

90 cm

Jo, jag vill vara liten igen, ca 90 cm, jag vill stå under det blå paraplyet i hallen på Prästkragens förskola i Höör och se ljusen glimma och de långa banden och luddbollarna fladdra när jag blåser försiktigt på dem.
Jag vill bygga i rummet där man bara behöver städa undan på fredagen, jag vill göra en koja till mina dinosaurier och bjuda fröknar som kommer på soppa med sjögräs och jag vill vara med de andra killarna när vi provar vilka klossar som åker snabbast nerför den lutande brädan. Kanske blir jag hungrig på eftermiddagen och då vill jag visa att jag kan skriva mitt namn när jag hämtar en halv banan, jag vill ligga på golvet bland alla böckerna, jag vill bygga den mest fantastiska borgen du bara kan tänka dig och sedan leka där med mina kompisar tills jag är så trött att jag inte orkar mer, då tar jag den där bananen och kanske lägger jag mig på en av madrasserna på golvet och tittar upp på stjärnor och andra former som bildas av ljusskickaren (overheadprojektorn).


Jag vill stå här och titta på siffrorna, tillsammans med mina förskollärare upptäcka alla nummer och siffror, antal och tal, jag vill bygga en stadig grund för all matematik jag kan komma att behöva senare i livet, javisst, men nu vill jag kunna räkna knapparna i min kofta eller fräknarna på kompisen Selmas näsa. Det räcker nu.



I det här huset och med de lärare jag möter kan jag inte låta bli att lära mig, att utveckla såväl språk, motorik och begrepp, problemlösning, resonemang, kommunikation, värdegrund som nyfikenhet och aptit på livet. Vad ska vi göra idag?

Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter. (Lpfö98 kap 2.2)

I onsdags trängde vi i den centrala skolutvecklingsgruppen ihop oss i barnens matsal, vi fick lära oss mer om förskolans plan för lärande, om den pedagogiska dokumentationen som ger utveckling såväl hos barn som verksamhet och pedagoger. Vi gjorde en resa genom våra lärgrupper, från de som arbetar med de yngsta barnen till dem som arbetar med de äldsta tonåringarna. Hur kan vi duka lärandebord för dem? Hur kan vi utforma undervisning och samtal så att vi gör lärandet möjligt, utan att lotsa men hitta de rätta frågorna, lekarna, uppgifterna och utmaningarna som är de bästa?

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.