torsdag 23 oktober 2014

Fyra faser i erfarenhetsbaserat lärande (Ledarskap med fokus på lärande)

Inlägg tre kommer att handla om en modell för erfarenhetsbaserat lärande, som Anthony Richards kallar "adventure-based experiencial learning model", ett långt namn på något som inte är så konstigt, men som kan vara bra att rikta lanternorna mot!

Fyra faser i en lärprocess:

SEPARATIONEN
Man bryter upp från det som är nära och välbekant, man hissar segel och sätter kursen ut mot havet. Uppbrottet är början på en ny etapp mot det okända. Kaptenen måste väcka matrosernas vilja att styra i en ny riktning.

MÖTET MED DET NYA
I ett läge med ganska stor osäkerhet om hur det ska gå ska man möta det nya och lösa nya uppgifter och problem. Denna fas är både spännande och engagerande. Blir det nya för spännande blir man så upptagen att lärprocesserna stannar upp, bromsar in. Risken finns att man "reser på nya kickar" och ger sig iväg mot nya saker innan man tänkt igenom och reflekterat och analyserat sina erfarenheter. I vår tid är det inte ont om nya ideer och modeller att utmanas av. Det kan vara frestande för ledare att anta jobbet som "äventyrare", det finns flera risker i detta, man kan bli trött på alla nya utmaningar, man skuttar från blomma till blomma, utan att stanna och reflektera och "göra det nya till sitt"

HEMKOMSTEN
Att komma hem, framkalla sina bilder och återberätta vad man varit med om är en viktig del av resupplevelsen. Det är en viktig fas i lärandet. Det är när vi reflekterar och befäster våra erfarenheter som vi ger dem mening, struktur och relevans. Vi hittar samband mellan det okända och det kända.

NYPLANERINGEN
Vart ska vi resa nästa år?
Den som har det stressigt och nöjer sig med en snabbvisit i sin hemmahamn, för att hälsa och blinka med lamporna, går miste om möjligheten att lägga ett ordentligt bra planeringsarbete för nästa seglats, då försvagas möjligheterna för det goda och varaktiga lärandet.

  • Vad har du gjort för resor där dina erfarenheter blivit byggstenar i ditt lärande?
  • Vad finns det för möjligheter i att lära genom sina erfarenheter?
  • Vad finns det som kan skymma lärande från erfarenheter?
  • Reser du som Jack Sparrow, snabbt och med siktet inställt på nya kickar och nya ideer, eller mer eftertänksamt?
  • Hur upplever du separationen, är det jobbigt att lämna den trygga hemmahamnen?
  • När satt du senast i gungstolen på verandan, med pipan i munnen och funderade på vad du lärt under din senaste resa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.