tisdag 30 september 2014

Grej of the Day

Jag läste i en Facebook-grupp om formativ undervisning och big five om mikrolektioner, en kort intensiv genomgång varje dag om ett aktuellt ämne och tänkte att detta är något för många fler. Micael Hermansson i Umeå gör detta med sina femmor för att öka engagemang, allmänbildning, lärlust och behålla nyfikenheten. Väldigt många av de övergripande målen i läroplanens första och andra kapitel.
Micael utgår ofta från en PowerPoint och eleverna antecknar i sina "Grej of the day-böcker.


För fem år sedan satt Micael Hermansson hemma och pluggade till SVT:s frågesport Vem vet mest. Han bestämde att han skulle lära sig tio nya saker per dag. Och så tänkte han, om han nu kan lära sig tio saker per dag, då kunde väl eleverna lära sig en ny sak per dag?
Och så föddes konceptet ”grej of the day”, en mikroföreläsning som får inleda skoldagen och där enda kravet är att det handlar om en person, en plats eller en händelse som påverkat världshistorien. Den lilla lektionen är just sju, åtta minuter lång och ska ha en lite knorr, något som gör att man minns, poängterar Micael Hermansson.
Snart började han kombinera ”Grej of the day” med ”News of the day”, en kort summering av dygnets viktigaste nyhetshändelse.
– Jag tyckte att det passade bra med Anne Frank i dag eftersom vi läser mycket tidningar och har diskuterat mycket runt de högerkrafter man nu ser i Europa, säger han.
Utan att kunna mäta resultaten – i årskurs 5 finns varken betyg eller nationella prov – säger Micael Hermansson att han är förundrad över den effekt momentet har gett.
– Det jag ser är att eleverna presterar väldigt bra även i andra ämnen. Jag har faktiskt aldrig varit med om att en årskurs 5 presterar så här bra. Det finns en sådan energi, en sådan nyfikenhet, som jag inte sett under mina 28 år som lärare.

Läs mer i artikeln och bjud varandra på idéer om innehåll! Jag har skapat en Facebook-grupp som heter Grej of the Day där du kan lägga dina ideer och få del av andras, precis så ska kollegialt lärande gå till! Om du inte har Facebook och ändå vill dela med dig av dina Grej of the day, skicka dem till mig så lägger jag ut dem här på bloggen (och på Facebook).

Det finns många källor att ösa teman ur (personer, platser eller händelser), några ideer är:

  • Det www.wikipedia.se
  • www.ne.se
  • Bildningsakuten, boken ingen lärare kan motstå på bokrean, av Göran Everdahl, se ett uppslag om Albert Einstein nedanför
  •  dina läromedel
  •  Karlavagnen
  •  filmer på www.youtube.com eller Facebook
  •  Bibeln
  •  filmer
  • nyheterna på TV
  • .......
  •  

     





    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Välkommen att lämna din kommentar.