fredag 12 september 2014

Fredagssmurf

Efter en ganska tung vecka på bloggen med kängor till politiken och rader av forskningsgurus får vi lossa lite på slipsen nu när det är fredag. Ni som känner mig, specialpedagog, mattelärare, utvecklingsstrateg Christel vet ju att jag har en förkärlek för smurfarna. Liksom dem sjunger jag lite när arbetet känns tungt ,och jag har ju en påse smurfar på arbetsrummet och ibland får de följa med på möten och arbetspass.
Idag tänkte jag visa några smurfar och hoppas att de kan hjälpa oss att reflektera lite över vad vi är för typer. Så... vilken smurf är du idag?


Är du smurfen som förväntansfullt packar din väska med allt du kan behöva...och som ser till att hjälpa eleverna packa sin väska...för en resa i okänd terräng med livslång lust till lärande och stor tilltro till sin egen förmåga?

Är du snickarsmurfen, som med bältet laddat med alla upptänkliga verktyg äntrar klassrummet, alltid med ett nytt verktyg, ett annat sätt, en ny ide, möter varje elev med det han eller hon behöver i jjust den stunden?  

 
Kanske är du musiklärarsmurfen, eller någon annan som brister ut i sång eller musik, som hjälper till att hålla takten när resan blir lång eller svår?

 
Inte vet jag om det är du eller eleven som är den här smurfen, som lätt yr i mössan står framme vid tavlan... antingen lycklig och lättad över att ha löst ett svårt problem eller fortfarande helt intrasslad i olika strategier, som alla verkar lika osannolika. Tänk på att misstag är ett av de bästa sätten att lära sig nya saker...om man klär dem i arbetskläder, granskar dem och hittar alternativ och möjligheter till nykunskapande.


Sist idag kommer nu smurfen jag hoppas du känner igen dig i. Upp med benen...smurfa lite hallonsaft och lägg veckan bakom dig, nöjd med vad du har gjort och vad du har fått betyda för ungarna. Kanske blev inte allt som du tänkt dig eller alls särskilt perfekt, men du...mycket nog blev just det. Håll nu helg så ses vi i nästa vecka...och då antar vi de utmaningar vi möter då. Smurfa på!
Vill ni ha smurftema på fredagar på bloggen?
                                     


1 kommentar:

Välkommen att lämna din kommentar.