torsdag 18 september 2014

Hur läser man?

En favoritskolbloggare Anne-Marie Körling får bjuda på två idéer idag, klicka på länkarna:

Hur läser du en bok?

Hur läser vi böcker? Det kan vara en bra början på en nödvändig diskussion i klassrummen. Barn lär sig att läsa böcker genom att börja på första sidan. Där ska de genast hitta in i boken, byta får de ofta inte göra, vald bok är vald och så är det med den saken. Jag tänker att den läsningen blir mycket besvärlig och fylld av krav.
Kan man börja på mitten och läsa lite framåt och lite bakåt? Läs och fundera...

Hur läser man högt?
Här reflekterar Anne-Marie kring högläsning. Vilken bok älskar du att läsa högt? Själv minns jag skolmorgnar när läraren (kanske Brita på mellanstadiet?) läste högt i Bröderna Lejonhjärta? I helgen sorterade jag lite i "barnens urvuxna bokhyllor" och genast var jag där igen...i Tsatsikis och Harrys värld. Jag tar en hylla i taget i några dagar...


Böckerna om Tsatsiki var mycket uppskattade i vårt hem, och roliga att läsa. Det är lätt att känna igen sig i killen som lever lite mittemellan men med starka band till den där fantastiska morsan. Till vänster står det två gamla favoriter, det är sagosamlingar med alla de gamla klassiska sagorna från En bok för alla. de såg så tråkiga ut att vi klädde dem med bokpapper när barnen var små. Sagorna är en högläsningsskatt...du har väl inte glömt bort dem?

Kommentera gärna och ge dina bästa högläsningstips, eller bjud på en hylla från din egen bokhylla...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.