torsdag 11 september 2014

Tre vise män, lite skolpolitik och en rektor som är ute och springer

I några dagar har bloggen laddat inför söndagens val och tagit upp några viktiga tankar från en artikel i Lärarnas nyheter i förra veckan, Skolpolitiska förslag missar ofta målet.
Två väldigt kända skolforskare avslutar artikeln. Michael Fullan har fått en hel del uppmärksamhet i Sverige även om han hör hemma i Kanada. Han har skrivit många böcker och rapporter om skolan. Kommunförbundet i Skåne har skrivit ett antal toppenintressanta sammanfattningar av kända skolforskares böcker och rapporter och Michael Fullans är en av dem. Artikeln heter  Förändringens sex hemligheter - vad goda ledare gör för att deras organisationer ska utvecklas och överleva. Detta är viktig information för alla som vill arbeta med skolutveckling, man skulle kunna kalla Fullan för kungen av skolutveckling. Titeln lockar läsaren att kasta sig över de 24 sidorna och ta reda på vad det är för hemligheter han talar om. Utan att avslöja alltför mycket så kommer man långt med följande:
  • Alla människor som är inblandade i organisationer är beroende av ömsesidig respekt och omtanke
  • Teamwork och utrymme för kollegialt lärande is the shit
  • Man måste få lära sig av sina misstag
  • Aktivt lärande sker med flexibilitet och innovativ kreativitet
  • Sträva efter att utveckla en lärande organisation
Den sjätte (egentligen den femte) får du själv läsa om, jag kan ju inte avslöja alla Fullans hemligheter...

Var var vi nu? Michael Fullan var tillsammans med Andy Hargreaves de sista skolforskarna i artikeln vi läser. Jag lovar att alla som i hyfsat modern tid överlevt en lärar- eller ledarutbildning har läst minst en av Hargreaves böcker. I min bokhylla skymtar Hållbart ledarskap i skolan, en bok som betonar det långsiktiga arbetet i ledarskapet, fokus på djup i lärandet framför ytliga provresultat, att skolutveckling är ett delat uppdrag och att hitta det som bevarar och förnyar istället för bränner ut ledares krafter. Det är mycket som är gulmarkerat i boken. Ett exempel:
Ett uthålligt ledarskap måste ha både backspegel och vindruta. Utan detta blir man omkörd eller påkörd bakifrån (Hargreaves 2008, s. 206).
Många har också läst Läraren i det postmoderna samhället, en bok som nu har några år på nacken men som jag minns som ganska revolutionerande från min lärarutbildning. Den tar om jag minns rätt upp hur förändrad lärarrollen blivit (1998) och han har ju fått rätt i att den har förändrats ännu mer nu.
 

 
Hargreaves är professor i Boston och hedersdoktor i Uppsala, och han uttrycker tillsammans med Fullan en oro över vad systemet med friskolor kan göra med likvärdigheten och risk för sänkta krav. Fullan har några kloka ord att säga till politikerna om rektorernas arbete. det viktigaste är, säger han, att ge rektorerna utrymme så att de kan leda det pedagogiska arbetet och utveckla sina lärare och deras sätt att arbeta samarbetsinriktat. Idag pratade jag med en av kommunens rektorer, hon lät lite andfådd, och förklarade att hon var ute och sprang, för att prata med olika lärare som behövde hennes tid och engagemang.
Detta leder mig in på den utlovade kopplingen till min lärarutbildning (förutom den bleknade Hargreavesboken i bokhyllan) i början av 2000-talet då jag stötte på Tom Tiller. I min lärarkalender sitter sedan dess sju regler för den goda skolan, jag minns inte varifrån det kom, men det har varit ledord för mig sedan dess, vad tycker ni om:

 
Min favorit är kanske "Lärare får aldrig undervisa så mycket att det går ut över elevernas nyfikenhet, fantasi och lärande." eller förresten är nog "En skolledare får aldrig flytta mer papper än att han eller hon har tid att vandra runt i landskapet för lärande" ändå bäst idag...catch it Karin!
 
Artikeln avslutas av en kort lista med fyra punkter, lyssna nu noga kära politiker. Detta är saker som har effekt på resultaten. Det måste utgå från det som händer i klassrummet varenda dag och fokus måste ligga på lärares och rektorers arbete för att öka alla elevers möjligheter att lära sig
  • Ge lärarna förutsättningar att arbeta mer tillsammans och att observera varandras lektioner med fokus på elevernas inlärning.
  • Ge rektorerna tid att vara pedagogiska ­ledare.  
  • Ge skolor med störst behov mer resurser och tydliga krav.
  • Tillåt enbart långsiktigt ägda skolor.
Så!

1 kommentar:

  1. Tack för dina tankar Christel. Tänkvärda som vanligt. Jag fortsätter dock att springa lite till men i en något lugnare takt.
    Karin

    SvaraRadera

Välkommen att lämna din kommentar.