Några fångade citat från Magnus föreläsning:
- Vi har gemensamt ansvar för att göra samma barn-elever till fungerande självständiga samhällsmedborgare.
- Vi får leka hela livet - vi har världens bästa jobb!
- Med hjälp av LEGO fångas även killarna som sitter längst bak, klart de vill och kan bygga växellådor med fyra växlar och utveckla begrepp som utväxling, rotation och kugghjul.
- Alla bygger vikt- och längdmätare som graderas i egna enheter som kopplas till standardenheter, t ex 3 snöbollar = 2 hg. Detta arbete skapar djup förståelse för begrepp.
Christel inledde med några glimtar från förskolans läroplan.
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
·
utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att
leka och lära,
·
tillägnar sig och
nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå
sin omvärld,
·
utvecklar
nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord,
berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
·
utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska
begrepp och samband mellan begrepp,
Vänster – logiskt och abstrakt tänkande, tal, språk
och förmågan att analysera (teoretiska delar).
Viktigare än vad som sitter var
är att forskare kommer fram till att vår hjärna har störst kapacitet
när båda
halvorna tränas och arbetar tillsammans. Detta talar för mer rörelse, rytm och
musik!
Sång och rytmisk rörelse tycks ha en viktig funktion för att utveckla hjärnhalvornas samarbete: vid vissång växlar ständigt överkopplingen mellan höger och vänster hemisfärer, eftersom de melodiska och rytmiska helheterna tas emot av höger hemisfär medan de snabba språkljuden tas in i vänster. För att bilda mening måste de båda hemisfärerna samarbeta.” (Uddén, B., 2004, sid. 58).
Ju närmare vi betraktar det invecklade samspelet mellan hjärna och kropp ju klarare framstår ett övertygande tema: rörelse är oumbärligt för inlärning. Rörelse väcker och aktiverar många av våra mentala kapaciteter. Rörelse integrerar och förankrar ny information och erfarenhet i våra neurala nätverk. Och varje rörelse är livsviktig för alla de handlingar med vilka vi förkroppsligar och uttrycker vår inlärning och oss själva.(Hannaford, C., 1997, sid. 98)
Sång och rytmisk rörelse tycks ha en viktig funktion för att utveckla hjärnhalvornas samarbete: vid vissång växlar ständigt överkopplingen mellan höger och vänster hemisfärer, eftersom de melodiska och rytmiska helheterna tas emot av höger hemisfär medan de snabba språkljuden tas in i vänster. För att bilda mening måste de båda hemisfärerna samarbeta.” (Uddén, B., 2004, sid. 58).
Ju närmare vi betraktar det invecklade samspelet mellan hjärna och kropp ju klarare framstår ett övertygande tema: rörelse är oumbärligt för inlärning. Rörelse väcker och aktiverar många av våra mentala kapaciteter. Rörelse integrerar och förankrar ny information och erfarenhet i våra neurala nätverk. Och varje rörelse är livsviktig för alla de handlingar med vilka vi förkroppsligar och uttrycker vår inlärning och oss själva.(Hannaford, C., 1997, sid. 98)
Leken, språket och rörelse har stor betydelse för lärande och utveckling.
Helena Lilja skrev 2003 en avhandling, klicka för att läsa:
Även om vi nu har nya styrdokument finns det mycket nyttigt i rapporten, om hur
begreppsförståelse länkas i vartannat från förskola till grundskola och gymnasiet.
Matematiken handlar om att skapa sig en grundläggande förståelse för ord, begrepp och
situationer. Begrepp utvecklas via språket, gärna med musik, lek och rörelse.
Andreas Fjällman har skrivit en rapport om hur förskolors arbete med sagor och sånger påverkar
barnens lärande och utveckling av matematik. Lite sång, lite dans, lite matte.
För
yngre barn handlar det om att förstå sig på sin omvärld och skaffa sig
egenskaper och
verktyg för att kunna tolka alla sina intryck.
Både sagorna och sångerna på förskolan är fyllda med matematik!
- Fem fina fåglar satt på en gren
- Fem små apor hoppade i sängen
- Honky tonk
- Långeman, korteman
- En hatt, ett paraply och en regnrock Länk till filmen som vi inte kunde titta på...
- 1-2-3-4 - alla saker jag vill ha är alldeles för dyra...men lite fingerspring det kostar ingenting!
- 1-2-3-4-alla byxor äro dyra...den som inga byxor har, får gå med rumpan bar
Efter denna lilla sångstund fördjupade vi oss i en artikel i Nämnaren, en utmärkt tidning
från NCM i Göteborg där arbetssätt och projekt från olika förskolor ofta presenteras. Berit
Bergius och Lena Trygg har i senaste numret beskrivit tankar kring position, nära knutet till
rörelse.
En del av det vi kallar
verklighetsuppfattning handlar om att förstå sambanden mellan såväl fasta som
rörliga objekt i de miljöer som ingår i det dagliga livet. Både välkända och
mer obekanta…
Rumsuppfattning kan kortfattat
beskrivas som relationer mellan objekt samt mellan objekt och omvärld. Det
handlar om att med hjälp av avstånd, riktning, höjd, djup och position kunna
förstå, använda och utbyta information om objektets positioner. Spatialt
tänkande handlar om att föreställa sig rummet, var man själv och annat befinner
sig och de språkliga uttryck som beskriver rummet.
När vi lyfter och bär barnet ser
det omgivningen från olika håll och i olika perspektiv. Erfarenheterna
förstärks när den som lyfter och bär talar med barnet om det som händer och
använder lägesord och ord som beskriver riktning. När barnet själv förflyttar
sig fördjupas bilden, erfarenheter leder till att ett slags inre
tredimensionellt system konstrueras och utvecklas. Det leder efterhand till
förståelse för språkliga uttryck för relativa avstånd och lägen.
De tidigaste språkliga uttrycken
om rumsliga förhållanden: i, på, under,
upp och ner är samma i olika
språk. Lite senare tillägnar sig barn uttryck om närhet: bredvid (vid sidan av)
och mellan och så småningom ord som
hänvisar till framför och bakom. Språkliga uttryck är nödvändiga
när vi kommunicerar om rummet.
Förståelsen för rummet utvecklas
genom aktiviteter i omvärlden. Aktiviteterna kodas och symboliseras på olika
sätt. De leder till att språket utvecklas för att beskriva rörelser och lägen
samt förståelse för förminskning av omvärlden, som på kartor, ritningar och
fotografier. Ett objekt man ser på nära håll ser större ut än om man ser samma
objekt på avstånd. Erfarenheter utvecklar förståelse för att föremålets storlek
är konstant. På nära håll är bussen på gatan stor jämfört med människorna vid
busshållsplatsen. På långt håll ser både buss och människor mindre ut, men
relationen i storlek är densamma.
Denna bild på vår tf skolchef och Magnus är ett bra exempel på detta, vi vet att Christer och Magnus är ungefär lika stora människor men eftersom Magnus står längre bort ser han mindre ut.
Redan ettåringar har lärt sig att
upptäcka vad någon annan tittar eller pekar på. De följer en osynlig linje
mellan ögat eller fingret på någon annan och det aktuella föremålet.
Erfarenheter leder också till att insikt om att det som döljs av en dörr, ett
lock, en filt, ett avstånd faktiskt finns fast det för tillfället inte är
synligt. De lär sig att något kan hindra det som är bakom att synas, till
exempel genom… (tittutlekar). Genom upprepade erfarenheter utvecklas inre
föreställningar. Dessa inre bilder är viktiga för att kunna söka efter sådant
som inte finns framför ögonen, tex de rena strumporna i byrålådan eller glasen
i skåpet. Lekar som gömma nyckeln och Kurragömma bygger på och utvecklar sådan
förståelse.
Frågan var? är central för att lokalisera någon eller något. Svaren här eller där räcker inte.
-
Snälla
Malte, kan du hämta min matlåda som står i kylskåpet?
-
Här finns
många lådor, vilken är din?
-
Den står på
översta hyllan.
-
Där står
fyra lådor…
-
Oj då…den är
grön
-
Tre är
gröna…
Det man söker måste ses i
relation till andra saker i omgivningen, bland annat med hjälp av alla lägesord
som finns i språket. För att dessa ska bli och förbli aktiva i elevers
ordförråd måste de ständigt aktualiseras i undervisningen. Skillnader mellan innebörder
i närbesläktade lägen som ovanför –
ovanpå eller under – nedanför måste diskuteras och exemplifieras. För att
lokalisera objekt i rummet räcker det inte alltid med lägesord, informationen
kan behöva kompletteras med beskrivningar av form, storlek och färg.
Nu tittade vi på olika viktiga "matteord", Gudrun Malmer har sammanställt en användbar lista som jag har lånat ur materialet Mattestjärnor i förskolan, från Askunge förlag som även har mycket annat bra material:
Nu tittade vi på olika viktiga "matteord", Gudrun Malmer har sammanställt en användbar lista som jag har lånat ur materialet Mattestjärnor i förskolan, från Askunge förlag som även har mycket annat bra material:
Vi pratade om vilka ord som är svårast, och vi pratade om vilken skillnad det är på nyss och precis- och vi konstaterade att språket är en viktig del av matematiken.
- Hur mycket kaffe vill du ha?
- Mycket lite...
- Varsågod!
- Nu blev det lite mycket!
Lycka till i det viktiga arbetet!
Ann-Louise Ljungblads bok Matematisk medvetenhet
- Hur mycket kaffe vill du ha?
- Mycket lite...
- Varsågod!
- Nu blev det lite mycket!
Lycka till i det viktiga arbetet!
Ann-Louise Ljungblads bok Matematisk medvetenhet
Många bra boktips om matematik i förskolan hittar du här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.