torsdag 28 augusti 2014

...ytterligare fyra förstelärare presenterar sig

Idag inleds presentationsrundan med Margaretha Malm Jönsson, lågstadielärare i Gudmuntorp som arbetat med de yngsta elevernas läs- och skrivinlärning i många år. Margaretha berättade att hon faktiskt var lärare för en av de andra förstelärarna i åk 1 en gång i tiden. Dessa erfarenheter är viktiga att ta vara på och sprida till mer nyblivna lärare. Margaretha beskrev i sin ansökan till förstelärare hur viktigt hon tycker det är att vi undervisar om och med olika strategier för läsförståelse och att vi åstadkommer ett kooperativt lärande. Alla skolor fick i våras exemplar av boken "En läsande klass" och material för att arbeta med texter på många olika sätt. Detta brinner Margeretha för att göra med sina elever och i samarbete med andra lärare i en lärgrupp. Spågumman, reportern, konstnären, detektiven och cowboyen påminner om olika sätt att jobba med texter av olika slag.
"Detektiven reder ut oklarheter, nya ord och uttryck. Strategin används under läsningen och innebär att läsaren:
Läser om ordet.
Läser om meningen.
Läser om stycket för att få ordet i ett sammanhang.
Funderar på om ordet liknar ett ord på svenska eller ett annat språk som läsaren redan kan.
Funderar på om ordet är sammansatt av flera ord.
Funderar på vad det är för sorts ord (substantiv, adjektiv, verb)
Användersina förkunskaper i ämnet.
Slår upp ordet eller frågar någon vad det kan betyda."

Margaretha påminner om att avkodning inte är samma sak som läsförståelse och att vi behöver hjälpa eleverna bearbeta och förstå texter av olika slag i alla skolans ämnen, långt efter att de lämnat lågstadiet. Hon brinner också för ett mer verklighetsrelaterat kunskapssammanhang och knyter då gärna språkutveckling till undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena.Att barn lär sig hålla pennan i ett riktigt grepp är också viktigt för att de senare ska slippa lära om. Margaretha är stadigt förankrad i forskningen, bla Monica Reichenbergs teorier kring fäsförståelse, hon är också med sin erfarenhet en bank av kunskap om hur barn lär oc h hur undervisningen bör vara upplagd, detta hoppas vi ska få spridas till andra lärare på hennes skola och andra i kommunen. Vill du prata med detektiven, spågumman eller Margaretha, maila till margaretha.malm.jonsson@hoor.se



Nästa förstelärare är också en kvinna, (det kommer män också senare i veckan...) Nina Lissmark är också en lärare med lång erfarenhet, hon arbetar på Enebackeskolan åk 1-3 och när hon presenterar sig blir bilden tydlig av en lärare som brinner för undervisning, fred, rättvisa och engagemang. Hon lyfter upp att hon kanske inte alltid är odelat positiv utan ofta vänder och vrider på stenar, funderar bland annat på om det inte egentligen är ganska problematiskt att skolan är målstyrd när det är skolplikt. Hon har ett spännande projekt på sin skola, tillsammans med en kollega ska hon i år genomföra elevledda utvecklingssamtal - ett sätt att leva elevdemokrati och inflytande. I sin ansökan till förstelärare beskrev Nina att hon vill utveckla undervisningen tillsammans med kollegor, hon vill fortsätta arbeta för att eleverna ska nå mål och utöver detta få med sig bildning och handlingsberedskap för livet utanför skolan. Hon vill utveckla elevers ansvar och inflytande och hon är nyfiken på det flippade klassrummet, och många andra skolfrågor. Att vara lågstadielärare ställer stora krav på att man är allmänbildad, man måste vara insatt och uppdaterad i alla ämnen och områden och använda i undervisningen. Nina påminner också om att det ofta krävs ett mod för att våga hitta de nya fungerande vägarna, att det inte finns några universalmetoder som fungerar alltid och hon är inte rädd för att hoppa i med huvudet före. Nå Nina på nina.lissmark@hoor.se
 

 
Nu vill jag presentera två förstelärare som också är specialpedagoger/speciallärare. I vår kommun arbetar dessa yrkesgrupper mycket nära eleverna och övriga lärare med undervisning och frågor som hör till undervisning och bedömning, därför kan de också få tjänster som förstelärare, något som inte är självklart i kommuner med andra sätt att organisera arbetet.  Pia Witte är grundskollärare och speciallärare (svenska) och hon arbetar i en av kommunens mindre skolor, Gudmuntorps skola, där hon tillsammans med lärarna erbjuder eleverna en både stödjande och stimulerande lärmiljö. Pia berättar om sitt engagemang för de elever som har svårigheter i sitt skolarbete, hur hon genom att lära sig mer bara får nya frågor och blir mer nyfiken på hur hon ska kunna ge dem stöd och hjälpa dem lyckas. Pia har nyligen tagit fram ett kartläggningsmaterial i svenska och matematik. För Pia är det självklart att visa och förklara för eleverna hur man läser för att förstå och hon är liksom Margaretha både glad för och intresserad av att arbeta med läsförståelsestrategier i En läsande klass.  Pia ser matematik och svenska som olika språk, som det gäller att förstå sig på och behärska. Pia är och har länge varit väldigt engagerad i skolutvecklingsfrågor, både tillsammans med sin rektor Inger och i olika kommunövergripande arbetsgrupper, till exempel i nulägesbeskrivningen inför Skolutveckling 2016 och när vi gemensamt arbetat fram rutiner för arbetet med extra anpassning, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Hon är också väldigt insatt i olika slags kompenserande lärverktyg och får dem att fungera för eleverna  i vardagen. Du får kontakt med Pia på pia.witte@hoor.se
 
 

Jag utlovade två specialpedagoger, nu vill jag presentera Pernilla Bäckström, hon är grundskollärare och specialpedagog och arbetar på kommunens största enhet, Enebackeskolan åk  F-6. Tillsammans med några andra specialpedagoger, rektor Karin och många lärare arbetar hon där med att utveckla bra undervisning, lärande och stöd för över femhundrafemtio elever.
Pernilla har arbetat på flera av kommunens skolor sedan 1997 och hon tycker det är en spännande utmaning att bolla med de olika resurspersonerna för att ge varje elev vad de behöver i sitt lärande. Hon brinner för frågor om det som händer i klassrummet, för särskilt stöd, hon är väldigt kunnig inom våra styrdokument och tycker det är spännande med den senaste ändringen i skollagen som trycker på att eleverna ska få sitt stöd och sina utmaningar i klassrummet, ofta i nära samarbete med specialpedagogen. Tydliga rutiner är viktiga och Pernilla har varit med i arbetsgrupper och tagit fram våra rutiner, hon är också med i den centrala gruppen för vårt inkluderingsprogram Inkluderande lärmiljöer och hon leder kommunens specialpedagogiska utvecklingsresa som vi gör med SPSM. Där diskuterar vi hur undervisning och stöd ser ut på våra olika skolor, vilken roll specialpedagoger och speciallärare har och hur detta arbete kan stärkas tillsammans med övriga elevhälsan. Pernilla beskriver i sin ansökan till förstelärare att hon vill lyfta diskussioner med kollegor och tillsammans med lärarna öka sitt eget lärande om inkludering och undervisning för alla elever.  Maila Pernilla på pernilla.backstrom@hoor.se

 
Imorgon fortsätter Höörs kommuns förstelärare och lärgruppsledare att presentera sig här på utvecklingsbloggen. I höst arbetar vi med kollegialt lärande för alla medarbetare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.