onsdag 27 augusti 2014

Får jag presentera...




...de förstelärare och andra lärgruppsledare som kommer att ha en viktig roll i skolutvecklingen framöver i Höör.
Igår visade jag hela gänget och idag ska vi titta närmare på några av dem som arbetar närmast de yngsta barnen.

Först ut är Petra Green, förskollärare och även utbildad grundskollärare och under vidareutbildning till pedagogista. Idag arbetar Petra som förskollärare på Prästkragen och där fungerar hon som pedagogisk handledare, något hon successivt ska bli för alla kommunens förskolor.


En pedagogista utbildas inom Reggio Emilia-inspirerade verksamheter till ett slags pedagogisk handledare, och i samråd med förskolecheferna och nära dialog med förskolans personal ska hon arrangera kollegialt lärande och systematiskt kvalitetsarbete och leda utvecklingsarbete i förskolorna.

När Petra beskriver sig själv och sin roll lyfter hon upp att vi måste få plats allihopa, att vi måste ta vara på olikheter och göra våra skolor och förskolor till demokratiska mötesplatser. Förskolans uppdrag sträcker sig mycket längre än till att "passa barn", vi ska arbeta med att synliggöra läroplanens mål kring barns utveckling och lärande.

Petra dricker inte kaffe eller te och du kan maila henne på petra.green@hoor.se

Nästa utvecklare heter Jessica Gayen och hon är en av de tre förstelärare som redan varit ute på planen i ett år. Jessica arbetar på Enebackeskolan, det är svårt att tro när man ser henne men hon har arbetat som lärare i 17 år (måste ha börjat som 10-åring...). Jessica presenterar sig som Porscheälskare, hon ser många paralleller mellan snabba bilar och sitt arbete som lärare i lågstadiet: det är fartfyllt och spännande, bilen är som barnen hon tar hand om, det gäller att manövrera dem rätt. Föraren är läraren, banan är forskningen och kartan är de mål läroplanen innehåller. Jessica ser sig som förstelärare som porscheinstruktören som lärde henne att ratta bilen runt tävlingsbanan med lackande svett och skrikande däck. Hon brinner för formativ undervisning, har i några år haft en funktion där hon tillsammans med rektor Karin utmanat lärarna att besöka varandras klassrum med förstoringsglas i hand och tillsammans skapa kultur där skolutveckling äger rum. Jessica är lärare, hennes barn elever och hennes man rektor, det är helt enkelt mycket skola även hemma och hon använder alla dessa erfarenheter även i jobbet. Du når Jessica på jessica.gayen@hoor.se





Linda Hyll har under året varit matematikhandledare i mattelyftet, där har hon sett vilka resultat det kan komma av att lärare träffas och tillsammans ser helheter. Hon ser som sin uppgift som ledare att få deltagarna att skapa ett öppet arbetsklimat och fokusera på att utveckla undervisningen. Detta leder till att elevernas måluppfyllelse ökar och hon tycker det är spännande med den nya fortbildninsgkulturen kolllegialt lärande. Linda undervisar i åk 1-3 på Sätoftaskolan och hon har en grundutbildning inom matematik och NO-ämnen åk 1-7 men under varje barnledighet har hon vidareutbildat sig inom engelska och svenska. Hon tror att det var möjligt tack vare att hennes barn sov mycket men vi som känner Linda vet att det snarare beror på en aldrig vikande energi och nyfikenhet hos henne. Linda berättar att det inte tar slut för henne vid åk 3, hon vill bygga möjligheter för barnen att fortsätta utvecklas och hon vill ha dialog med lärare i kommande stadier. På fritiden hinner Linda också med höns, ankor, bin och du kan hitta henne bakom ratten på traktorn hemma på gården. I sin ansökan till förstelärare lyfte Linda att hon arbetar med tydliga pedagogiska planeringar och att hon vill fortsätta leda kollegor och tillsammans med dem få syn på sin egen undervisning och utveckla den. Linda når du på linda.hyll@hoor.se

 


I Tjörnarps skola, främst i åk 1-3 hittar vi Anne Gravallius, ny förstelärare och hon presenterar sig som "Mattehäxan", en av hennes karaktärer som får barnen att längta till skolan. Anne brinner för att utveckla småskolan så att den får en hållbar struktur, att hitta den dokumentation som gör att man slipper glapp vid lärarbyten och när barnen går åldersblandat. Hon talar om delaktighet, engagerande uppstarter och att hon själv aldrig slutat skolan, hon har gärna kvar en fot på Högskolan i Kristianstad. I sin ansökan till förstelärare beskriver hon att hon tycker det är viktigt att tidigt medvetandegöra eleverna om att de själva äger sitt lärande och kan påverka det. Hon arbetar mycket med elevernas inflytande och delaktighet i sitt lärande och hon påstår med forskningen som grund att det dessutom ökar lärandet. Vill du prata mer med Anne om detta, maila anne.gravallius@hoor.se
 

 
Imorgon kommer ytterligare fyra tjejer att presenteras...
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.