Fråga
- Ska läraren göra formativa bedömningar i de skriftliga omdömena för "mellanåren" åk1-2 samt formativa betygsbedömningar för åren 3-4 och 7-8 i förhållande till kunskapskraven/betygen för respektive stadie (åk 3, 6 och 9)?
Upplysningstjänsten vid Skolverket svarar:
I diskussionsunderlagen framgår bland annat följande: Kunskapskraven ska ligga till grund för bedömningen av elevernas kunskaper genom hela skoltiden och är konstruerade utifrån ämnets mål och det centrala innehållet. Kunskapskraven ger stöd för att bedöma elevernas kunskaper och för att upptäcka vad eleven behöver utveckla vidare samt om någon form av stöd behöver sättas in. I ämnet svenska finns kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 och för betygen A, C och E i slutet av årskurs 6 och 9. I årskurs 3 används kunskapskraven för att bedöma om eleven har godtagbara kunskaper i ämnet och i årskurs 6 och 9 för att bedöma vilket betyg elevens kunskaper motsvarar. Kunskapskraven i årskurs 9 är även utgångspunkt för terminsbetygen i årskurs 7, 8 och 9. För att tydliggöra för eleven vilka kunskaper hon eller han behöver utveckla kan beskrivningarna i kunskapskraven användas som utgångspunkt.
Det kommer att tas fram ett bedömarstöd och även allmänna råd till kursplanerna och kunskapskraven. Detta beräknas vara färdigt i augusti 2011 och man kan hållas sig uppdaterad om dessa och övriga material här: http://www.skolverket.se/sb/d/3918/a/21538
Ny fråga uppstår då:
- Om terminsbetyg ska sättas i åk 7 efter var eleven befinner sig i förhållande till kunskapskraven får åk 9, riskerar många elever få starta med betyget F (icke godtagbara kunkaper) i många ämnen fastän eleven har förmåga att uppnå betyget B i åk 9. Är det dags att sätta in åtgärdsprogram för alla elever som i slutet av vårterminen i åk 7 ligger kvar på F?
Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08 - 52733200.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.