lördag 12 februari 2011

Hans-Åke Scherp om Skola 2011 - förnyad publicering

Hans-Åke Scherp kommenterar Skola 2011 i fler videoinslag.
Klicka här för att se fler inlägg av Hans-Åke Scherp.
  • Att bygga upp en arbetsorganisation och utvecklingsorganisation kring Lgr 11.
  • Arbetsorgansisation och utvecklingsorganisation skillnader i ansvar och uppdrag och hur de kompletterar varandra.
  • Arbeta med lärande samtal i mindre grupper
  • Tankar kring att bygga upp skolans systematiska kvalitetsarbete




Det kan ta en stund att ladda. Om du inte kan se videon, kan du prova här!


Kvalitet är måluppfyllelse enligt skollagen 
  • Kvalitet i elevernas kunskapsbildning
  • Uppväga skillnader i barnens förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
  • Utveckling av egenskaper som barnens lust att lära, förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och demokratiska värderingar samt deras utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

Den nya skollagen för grundskolan säger att
  • All verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
  • Skolverksamheten ska innehålla ett systematiskt kvalitetsarbete

Störningar = utvecklingsbehov
Parallellt med arbetsorganisationen ha en utvecklingsorganisation

Efter fördjupat arbete kring vad som är skillnader och förändringar i LGR11 mot tidigare styrdokument sätts den fördjupade förståelsen av skola 2011 i relation till:
- Hur förändrar det vårt vardagliga pedagogiska arbete, vår arbetsorganisation och vår verksamhetsidé?
Frågorna hanteras inom utvecklingsorganisationen. Förslagsvis skapas arbetslagsgrupper inom respektive skolstadie. Dessa leds i sin tur av någon från skolledningens utvecklingsorganisation i form av kollegiala samtal.

Fokusgrupperna ska ställa sig frågorna: Vad betyder detta för oss? Hur löser vi det här?

 Bilder ur Hans-Åke Scherps video

 



Exempel, hur hanterar vi: entreprenöriellt lärande, formativ undervisning, stoffträngsel på mellanstadiet, pedagogisk planering, ämnessyftet och dess centrala innehåll, skriftliga omdömen med summativ och formativ bedömning, betygssättning mm. Vi behöver planera ämnesöverskridande men får inte sätta blockbetyg.

Utöver det skapa ett engagemang hos eleverna som bygger på användandet av nya lärverktyg och modern undervisning med högre krav på relevans.

I slutet av sin video berättar Hans-Åke hur den beprövade erfarenheten i och utanför skolan ska kopplas ihop med argument baserade på vetenskaplig grund som i sin tur sätts i relation till de förmågor och kunskapskrav som ska uppfyllas i våra styrdokument. Då får vi en utbildning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund samt att vi samtidigt får in ett systematiskt kvalitetsarbete i skolan.


Så med andra ord...Den beprövade erfarenheten från arbetslagen ligger till grund för de frågor, förbättringsåtgärder och kvalitetshöjande insatser som utvecklingsorganisationen ska arbeta med (störningar=förbättringsområden). Utvecklingsorganisationen ska i sin feedback till arbetsgruppen koppla den vetenskapliga grunden och våra styrdokuments mål tillbaka till arbetsorganisationens lärande samtal/kollegiala samtal/learning studies. Denna process ska dokumenteras enligt den nya skollagen, se nedan:
Kraven på kvalitetsredovisningar och kommunala skolplaner tas bort. I stället ska huvudmannen planera, följa upp och utveckla sin verksamhet på det sätt som denne anser vara lämpligast. Arbetet ska dokumenteras och huvudmannen måste alltid agera om det vid en utvärdering framkommer att det finns brister i verksamheten.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag tar till mig att vi ska diskutera likheter och skillnader mellan nuvarande styrdokument och de nya, synliggöra det vi gör idag och fundera utifrån forskning och detta och systematiskt arbeta med förbättringar...

    SvaraRadera
  2. Spännande! Vi jämför Lgr 11 med de gamla styrdokumenten, diskuterar skillander utifrån forskning och vardagserfarenheter och så utvecklar vi skolan!

    SvaraRadera

Välkommen att lämna din kommentar.