- Utformning och användning av öppna frågor till eleverna
- Eleverna "brainstormar" i grupper för att uttrycka sitt tänkande - läraren lyssnar in förkunskaperna (tänk Piaget)
- Läraren ger eleverna feedback i form av nya formativa frågor som ger eleverna ny fördjupning och ibland klargöranden
- Självvärdering och kamratvärdering - metakognitivt tänk (detta betonar Hattie)
- Feedback - ge formativa bedömningar efter elevernas provresultat
Detta blev först lite chockerande för lärarna. Den största anledningen var att eleverna inte läste kommentarerna - som kanske bara bestod i "bra kämpat", "läs på mer", "slarvfel" - utan istället bara jämförde sina betyg och provresultat med varandra. Lärarna lärde sig också att utveckla sina kommentarer till att bli mer formativa och inte bara summerande eller värderande.
En formativ bedömning beskriver var eleven befinner sig i förhållande till målet och ska beskriva hur eleven tar nästa steg i sin utveckling mot målet. Det är här som en bedömningsmatris kan underlätta visualiseringen av nästa utvecklingssteg för eleven.
Matrisen används i den Lokala Pedagogiska Plan som läraren inför starten av ett nytt arbetsområde kommunicerat med elever och vårdnadshavare. I denna LPP ska framgå vad målen (kunskapskraven) med undervisningen är, vilket centralt innehåll som ska behandlas, vilka arbetsmetoder och redovisningssätt som ska användas och vad som ska bedömas. En anpassning av LPP numerat bara kallat planering till Lgr 11 skulle kunna se ut så här:
- syfte samt centralt innehåll
- konkreta kunskapskrav
- genomförande med formulerade aktiviteter och tidsramar
- vad kommer att bedömas och hur (matriser)
För att läsa hela Wretmans artikel om formativ undervisning rekommenderas tidskriften Bedömning, som utges av förlaget Fortbildning AB. Det passar även alldeles utmärkt att läsa Wretmans artikel "IUP - En reform på avvägar" ur tidskriften implementera Skola 2011. I flertalet av artiklarna betonar man det metakognitiva tänkandet (egna reflektionen av sin inlärning) som kan göras på individ-, grupp- och lärar med elevnivå. Det viktiga här är att betona vad som kan utvecklas. Det är inte meningen att sänka sin kamrat med negativ kritik.
Helena Moreau hänvisar i sin artikel "Utveckla elevernas ansvarstagande" till rapporten "Bedömning av kunskap och kompetens (rapport nr 18 PRIM-gruppen)" som betonar vikten av elevens eget reflekterande.
Tidskriften Implementera Skola 2011 har skickats via internposten i några exemplar var.
Nu väntar vi med spänning på att rektor Richard inför den "poänglösa" skolan ;-) (dålig ordvits). Men den poängfria skolan! Det är kunskapskvaliteter och inte kunskapskvantiteter som eftersträvas i kunskapssynen från våra styrdokument. Läs gärna Steve Wretmans artikel "Implementera skola 2011", Grundskoletidningen.
SvaraRaderaVar på studiedag med Steve Wretman. Det var nog bland de 20 sämsta fördragshållare jag hört. Den mannen måsta ha undervisat på den tiden då lärare var "korvstoppare", för han talade själv oavbrutet i över en timme, utan att veta om vi hörde, somnat eller förstod.
SvaraRaderaSteve Wretman glömde bort tiden och använde ett ordförråd som flertalet av oss lärare hittar i text från skolverket. När han gjorde sig rolig över skolverkets texter sköt han sig i foten. Hur man kan 2011 tala till en stor skara lärare och tala så enformigt och trist? Det han säger är inte helt adekvat heller - men det kan ju bero på att han inte varit lärare på länge.
Hoppas att fler kollegor beklagar att kommuner lagt ut pengar på en så svamlig gubbe. Du som delar min uppfattning får gärna sprida texten! Länkar till Johan som vet vad han skriver och säger och dessutom sågar Steve. http://johankant.wordpress.com/2009/10/28/betygsmotstand-pa-agendan/