söndag 13 februari 2011

Lokala kursplaner stryks i Lgr 11

På förekommen anledning vill jag försöka ge er en liten kompassriktning i frågan.

Många undrar om kunskapskraven ska brytas ner i lokala kunskapskrav för mellanåren eller om man kan återanvända de gamla lokala kursplanerna? De gamla lokala kursplanerna bygger för det första på lägsta uppnående krav för Kursplaner 2000 och är inte rakt av jämförbara med de nya kunskapskraven. Skolverket har sedan tidigare gått ut med att kunskapskraven inte ska brytas ner för mellanåren, men att man i sin Lokala Pedagogiska Planering (LPP) kan skapa bedömningsmatriser för ämnenas kunskapskrav och/eller kunskapskvalitéer/förmågor. Matrisen ska konkretisera en progression av kunskapskraven och förmågorna och på vis underlätta en formativ bedömning/undervisning, d.v.s  kontinuerligt följa upp elevens kunskapsutveckling.

P.O.D.B arbetar för fullt med att forma sitt system för att underlätta lärarens planering, uppföljning och bedömning/betygsättning utifrån uppdraget i Lgr 11 och de nya kursplanerna. De väntar precis som vi på att få svar från Skolverket i ett antal frågor. I deras kommande system kommer det att vara möjligt att skapa just ämnesmatriser i modulen Lokal Pedagogisk Planering genom att kopiera och kistra in meningar från kursplanerna i sin planering. Inför bedömningen delas kunskapskravens meningar i ämnena upp i olika "fönster" som sedan markeras med olika färg/symbol beroende på hur långt eleven nått i sin utveckling.

Utbildningen den 17 mars kommer att genomföras i ett system anpassat efter Lpo 94 och kursplaner 2000. Dessa styrdokument gäller ju i och för sig fortfarande för de blivande åk 9 elever under lå 2011/2012, men när systemet är färdiganpassat för Lgr 11 kör vi en förnyad utbildning med fokus på de bitar som blir ändrade. Det kan röra sig om ca 2-4 timmar och kommer eventuellt att ligga på någon av fortbildningsdagarna i augusti.

Av denna anledning behövs kollegiala samtal i
  • hur en sådan LPP och matris ska innehålla enligt Lgr 11´s upplägg med centralt innehåll och kunskapskrav samt 
  • vad formativ undervisning innebär och 
  • hur vi löser stoffträngseln  på mellanstadiet? Är det rimligt att mellanstadielärare ska bedöma och så småningom betygsätta elever i 10-12 ämnen?
  • Vilka resurser/möjligheter förutom vår professionella utbildning och erfarenhet behövs för att identifiera de elever som riskerar att inte uppnå målen. Anta att eleven går höstterminen åk fem.

Läs gärna inlägget om formativ undervisning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.