Kapitel 1
Skolans värdegrund och samlade uppdrag.
Kapitel 2
Övergripande mål och riktlinjer som gäller för utbildningen.
I målen anges de normer och värden samt kunskaper som alla elever bör ha utvecklat när de lämnar grundskolan, inriktningen på skolans arbete. ”Skolans mål är att varje elev…”
I riktlinjerna finns beskrivet lärares uppdrag och vad andra som arbetar i skolan har för uppdrag.
”Alla som arbetar i skolan ska…”
”Läraren ska…”
Kapitel 3
Läroplanens tredje del utgörs av de kursplaner och kunskapskrav som gäller för skolformen. Kursplanerna är konstruerade utifrån de övergripande kunskapsmål som anges i läroplanens andra del och preciserar vilka ämnesspecifika kunskaper som undervisningen ska bidra med.
Förslag på aktiviteter
Här kommer några förslag till olika angreppssätt, känn efter vilka som passar er på er skola.
Allmän diskussion - kollegiala samtal
och/eller
Att diskutera utifrån frågorna nedan (frågorna kommer från Skolverkets diskussionsunderlag i alla ämnen)
- Hur använder ni de mål och riktlinjer som finns angivna i läroplanens andra del i planeringen och genomförandet av undervisningen i ämnet?
- Är det några mål och riktlinjer som ni arbetar med på ett sätt som ni själva är extra nöjda med? Försök att identifiera vad det kan bero på.
- Är det några mål och riktlinjer som ni har svårare att veta hur ni ska hantera? Försök att identifiera vad det kan bero på och formulera utifrån detta konkreta handlingsalternativ som ni prövar och följer upp.
- Hur gör ni bedömningar av elevernas utveckling i förhållande till de mål som anges i läroplanens andra del? Hur dokumenterar ni detta?
Hur kopplar ni jämställdhetsarbetet i skolan till värdegrunden i Lgr 11?
- Vet alla skillnaden på kön och genus?
- Styrdokumenten säger att alla lärare ska arbeta aktivt och kontinuerligt med jämställdhet. Hur gör vi? - vad kan vi behöva förbättra? Är det kopplat till skolans trygghetsplan.
- Skolverkets sida om jämställdhet
- Den första av fyra filmer om en jämställd skola från Skolverket.
Skriv utmanande frågor
Läs igenom någon del av de första två kapitlen och försök skriva några utmanande frågor som kan användas när man som lärare planerar sin undervisning. Byt med varandra i arbetslagen och arbeta med att svara på de andras frågor, eller arbeta i blandade grupper, ämnesgrupper.
Exempel
Text i läroplanen | Utmanande fråga till undervisningen/verksamheten/mig själv… |
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. | På vilket sätt tar du reda på varje elevs - behov - tidigare erfarenheter - kunskaper |
Det finns olika vägar att nå målen. | Hur ser din karta ut? På hur många olika sätt kan dina elever gå för att nå målen? |
Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. | Jämför din undervisning med den du själv fick i grundskolan, har den förändrats lika mycket som andra saker som hushållsapparater, TV-program, familjerutiner? |
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. | På vilket sätt kan din undervisning främja entreprenörskap? |
Skolans uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap idag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling ser ut. | När pratade du senast med dina kollegor om vad som är viktig kunskap idag och i framtiden? |
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. | Vad är modern teknik i dina ämnen? Sker detta? |
Skolan ska sträva efter att ge alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. | Hur skulle man kunna förverkliga detta i ditt arbetslag? |
Text i läroplanen Utmanande fråga till undervisningen/verksamheten/mig själv…
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.
På vilket sätt tar du reda på varje elevs
- behov
- tidigare erfarenheter
- kunskaper
Det finns olika vägar att nå målen. Hur ser din karta ut? På hur många olika sätt kan dina elever gå för att nå målen?
Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Jämför din undervisning med den du själv fick i grundskolan, har den förändrats lika mycket som andra saker som hushållsapparater, TV-program, familjerutiner?
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. På vilket sätt kan din undervisning främja entreprenörskap?
Skolans uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap idag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling ser ut. När pratade du senast med dina kollegor om vad som är viktig kunskap idag och i framtiden?
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. Vad är modern teknik i dina ämnen? Sker detta?
Skolan ska sträva efter att ge alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. Hur skulle man kunna förverkliga detta i ditt arbetslag?
Formulera några utmanande frågor kring
- Arbetet med elever i behov av särskilt stöd
- IT-användande
- Språkutveckling i alla ämnen
- Entreprenörskap
Fokus på förmågor
I kursplanerna för ämnena finns det ett antal förmågor formulerade som eleverna ska utveckla i undervisningen. Kan ni hitta förmågor att utveckla även i del 1 och 2? Naturligtvis ska inte dessa förmågor betygsättas, men eftersom texten lyder ”kunskaper som alla elever bör ha utvecklat när de lämnar grundskolan” så ska vi på något sätt bedöma detta. Ska vi bedöma det hos eleverna eller ska vi bygga ett styrsystem i vår verksamhet? Använda i IUP och vid utvecklingssamtal.
- Förmåga att ta eget ansvar (s. 5)
- Förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ (s. 6)
- Förmåga att tillägna sig och använda ny kunskap (s. 6)
- Förmåga till eget skapande (s. 7)
- …
Självskattning
Läraren ska…
Om du skulle skatta dig själv med två tal mellan 0 och 5 på varje sådan punkt i läroplanen, och sedan multiplicera de två talen för varje punkt, ser du snabbt dina styrkor och utvecklingsområden.
· Hur viktigt du tycker det är? (ett tal mellan 0 och 5 där 0 innebär helt oviktigt och 5 mycket viktigt)
· Hur bra du är på det? (ett tal mellan 0 och 5 där 0 innebär Jag har långt kvar/Jag kan inte detta! och 5 Jag är bra på detta, det kännetecknar mig!)
Exempel:
Läraren ska:
Utifrån kursplanernas krav allsidigt utvärdera varje elevs kunskapsutveckling, muntligt och skriftligt redovisa detta för eleven och hemmen samt informera rektorn (s. 15)
Jag tycker det är mycket viktigt = 5
Jag gör det inte alltid men jag ligger nog i överkant på detta = 4
Multiplicera de två talen (5 x 4=20) och du får ett nyckeltal.
Detta kan även göras på t ex ”Rektorns ansvar” (s. 15) eller något annat område i läroplanen.
Sammanställt av: Christel Jansson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.