Lucka 5
Att jämföra sig...
Kring Visible learning-konceptet med John Hattie i spetsen finns det team som arbetar i olika länder, på utbildningen i Stockholm 23 november fanns James Nottingham ur det skandinaviska teamet med, och jag vill idag i luckan ge er en berättelse han gav oss.
James berättade att han en dag anmälde sig till en 20-dagars vinprovarkurs för att öka sina ganska obefintliga kunskaper om viner. Varje dag upptäckte han nya druvor, lärde sig om distrikt, doft- och smaknoter och när kursen skulle avslutas så var det ett slutprov där man skulle visa sina kunskaper, bli certifierad och få sitt diplom.
Han fick veta att resultatet på hans slutprov var 76% och han var mycket nöjd med detta, hans kunskaper hade ju ökat och han kände sig kapabel, ja som en riktig vinkännare.
Tills han fick veta att "klassens" resultat låg mellan 76 och 98%... Hur tror ni att han kände det då? Plötsligt var han ju sämst i klassen. Det kom fram att flera av deltagarna hade egna vingårdar och gick kursen för att få sina certifikat och diplom.
Efter denna berättelse där vi alla kunde känna igen känslan av att jämföra sig med andra gav han oss rådet att bygga system för feedback och resultat så att eleverna inte kan jämföra sig med varandra. Här är ett exempel där den liggande axeln är graderad på olika sätt, för att undvika att elever jämför sig med varandra.
Tar ett kliv till skolan idag där vi har olika sätt att signalera måluppfyllelse till eleverna. Bokstäverna F, E, D, C, B och A är som gjorda att ropa ut över klassrummet och jämföra med kompisarna, poäng och poänggränser på prov funkar också att jämföra sig med andra.
Hur hittar vi sätt där eleverna motiveras att jämföra sina resultat med sina egna tidigare, ser sin egen utveckling istället för att jämföra sig med alla andra?
Prata med eleverna om var och ens progression och utveckling, gör din bedömning till ett så bra underlag som möjligt för ett samtal om utveckling och lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.