Jag hoppas att gårdagens lucka har orsakat några tankar och helst diskussioner om vilka faktorer som är viktigast för elevernas resultat. Här kommer "facit":
Påverkansfaktor
FACIT |
Hög effekt
|
Medel-
effekt
|
Låg effekt
|
Gissa effekt-storlek!
|
Nivågruppering/ differentierade spår
|
x
|
0.12
|
||
Grupperingar inom klassen
|
x
|
0.18
|
||
Återkoppling
|
x
|
0.75
|
||
Ge konkreta exempel
|
x
|
0.57
|
||
Lärarens förväntningar
|
x
|
0.43
|
||
Användande av simuleringar och spel
|
x
|
0.33
|
||
Minskning av klasstorleken
|
x
|
0.21
|
||
Kamratpåverkan
|
x
|
0.53
|
||
Kvarsittning
(gå om en årskurs)
|
x
|
-0.13
|
||
Självskattning av betyg/ Elevens förväntningar
|
x
|
1.44
|
||
Ömsesidig undervisning
|
x
|
0.74
|
||
Formativ bedömning
|
x
|
0.90
|
||
Snabbare studiegång (tex hoppa över en årskurs)
|
x
|
0.68
|
||
Användandet av begreppskartor
|
x
|
0.60
|
||
Lärarens trovärdighet i elevens ögon
|
x
|
0.90
|
||
Samarbetsinriktat i förhållande till individuellt lärande
|
x
|
0.59
|
||
Individualiserad undervisning
|
x
|
0.22
|
||
Hemmiljö
|
x
|
0.52
|
||
Kön (manliga/kvinnliga studieprestationer)
|
x
|
0.12
|
||
Lärarens ämneskunskaper
|
x
|
0.09
|
||
Relationen lärare-elev
|
x
|
0.72
|
||
Strukturerad undervisning
|
x
|
0.59
|
||
Anpassa undervisningen till elevens inlärningsstil
|
x
|
0.17
|
Men, som Hattie säger: It´s not about the numbers. Det han vill åstadkomma med alla effektstorlekar och rank är en diskussion bland oss professionella i skolan.
När får du diskutera vad som är viktigt att utveckla i din undervisning och riktningen på skolutvecklingen i din skola?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.