Återkoppling - de fyra nivåerna
Tidigare har jag beskrivit att det finns tre viktiga frågor och fyra nivåer av återkoppling.
Hattie beskriver detta både i Visible learning, i boken för lärare Synligt lärande för lärare och i artiklar. Idag ska vi titta på de olika återkopplingsnivåerna.
- Uppgifts- och produktnivå
Detta är nog det de flesta elever ser som återkoppling och det som är vanligast i klassrum. Eleverna behöver få veta om de har gjort rätt eller fel, deras ytkunskaper måste byggas upp. Denna återkoppling kallas ofta " korrigerade återkoppling" eller "kunskap om resultat". Denna återkoppling är specifik för en uppgift och viktig för att eleven ska kunna bygga vidare på sina kunskaper. - Processnivå
Återkoppling som riktas mot de processer som använts för att skapa produkten eller göra en uppgift bverkar leda till att elever arbetar vidare och utvecklar inlärningsstrategier och djupare inlärning. Då påverkar den självförstroende och självkänsla inför nästa gång en liknande uppgift ska lösas. - Självregleringsnivå
Här är det mer fokus på elevens egen uppföljning av sin egen inlärningsprocess. Rätt gjord kan denna form av återkoppling göra s att eleven blir mer inriktad på att söka återkoppling hantera den information som ges där. det kan handla om att hitta sätt att få återkoppling, hur man utvärderar sig själv. - Individnivå
"Du är en jättebra elev" eller "Bra gjort!" är exempel på återkoppling på denna nivå och Hattie menar att detta beröm är väldigt vanligt, men att det bör hållas isär från de övriga tre nivåerna. Beröm innehåller alldeles för lite information för att kunna kallas återkoppling, och det finns en risk att elever fastnar i att hela tiden söka efter beröm, då kommer inte deras egen motor för lärande igång utan eleven är helt utlämnad till sin lärare.
Denna brist på stöd för beröm betyder inte att vi ska vara elaka mot eleverna, det är en av de tydligast negativa påverkansfaktorerna. Eleverna behöver känna att de "hör hemma" i lärandet, att det finns en hög nivå av förtroende både bland lärare och elev och mellan kamrater, och känna att deras arbete får lämplig uppskattning (när de förtjänat det). Elever tycker att beröm är viktigt för deras framgång i skolan och förekomst av beröm har samband med studieresultat. Budskapet är att om återkopplingen ska vara effektiv i inlärningsarbetet ska den inte blandas med beröm, det upplöser effekten. Beröm eleverna och få dem att käönna sig välkomna till din klass och att det lönar sig att lära, men lämna beröm utanför återkopplingen som ska göra stor skillnad för inlärningen. (Hattie, Synligt lärande 2012, s. 165)
Jag som skriver är Christel Jansson, arbetar som specialpedagog på en av kommunens högstadieskolor, har också olika uppdrag inom skol- och matematikutveckling. Koordinator för inkluderingsprojekt, mycket intresserad av lärande och bedömning.
Om du som läser detta har en tanke eller fråga skulle jag bli glad för en kommentar här på bloggen eller ett mail till christel.jansson@hoor.se
Det finns ännu några tomma luckor, vilka ämnen skulle du vilja se där?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.