onsdag 4 december 2013

Goda råd - lucka 4

Jaha ni...det var inte roligt att titta på presskonferensen igår när resultaten från PISA 2012 presenterades. Det var deppigare än deppigt att höra att både matematiken, naturvetenskapen och läsförståelsen hade försämrats, ord som "förvånade över djup och bredd" hos försämringarna, kraftig försämring, allvarliga problem med likvärdighet användes.
Inom alla tre kunskapsområdena ligger nu Sveríge sämst bland de nordiska länderna och under OECD-genomsnittet, men kanske värst av allt är att vi försämrats ytterligare jämfört med tidigare PISA-mätningar.

Jag vill visa några bilder och kort förklara vad man ser. I matematik mäter man andelen elever som når de olika 6 prestationsnivåerna, där nivå 1 är elever som inte har tillräckliga kunskaper (mycket låg nivå), nivå 6 är de elever som har nått den högsta kunskapsnivån.

Du ser att den blå gruppen till vänster (de med lägsta kunskapsnivån) ökat och den längst till höger (de med högsta kunskapsnivån) minskat. Dubbelt dåligt.
Enda ljusglimten var att de svenska eleverna hade en högre självuppfattning om sitt kunnande i matematik, högre motivation och en mer positiv inställning till matematik än OECD-genomsnittet.

Resultaten i läsförståelse visas också i staplar med fem olika läsnivåer. Lägst till vänster och högst till höger.
Inte roligare läsning här....

Slutligen resultaten i naturvetenskap, här finns ingen lika bra jämförelsetabell men resultatpoängen har minskat från 495 till 485 PISA-poäng och OECD-genomsnittet ligger på 501 poäng. Japan 587 poäng och Finland 545 p, bara för att jämföra lite (vrida om kniven).

Varför kommer detta med i julkalendern? Jo, när Skolverket ska börja analysera och förklara resultaten tar man upp några intressanta punkter, saker som enligt forskning har stor påverkan på elevers resultat, man lyfter läraren och det som händer i klassrummet som avgörande och det finns många beröringspunkter med de goda (allmänna) råden:
  • klassrumsklimat, ledarskap, arbetsro
  • relationen mellan lärare och elev
  • elever behöver aktivt stöd i sitt lärande
  • hur vi använder resurser lokalt
  • status på läraryrket och förtroende för skolan måste öka
  • elever måste vara beredda på att lägga ner ett hårt arbete och ansträngning för att nå höga resultat
  • man måste lita på lärares kompetens och förmåga att utveckla undervisningen (kollegialt lärande)
  • formativ bedömning
Skolverkets generaldirektör Anna Ekström fastslog att med så stora snabba försämringar krävs det lösningar på systemnivå, inte ämnesnivå. Hon berättade om de stora utredningar som pågår om de senaste 10-20 årens stora reformer, från kommunaliseringen och framåt och hon sa att Skolverket tar allvarligt på resultaten i PISA 2012, för de tre kunskapsområdena är viktiga för all inlärning, och därför inte bara en kris i just dessa. Läs rapporten, vi kan använda information från sådana här undersökningar till att lära oss och bli bättre!

Vad tror ni krävs för att vända resultaten?

Källor: Skolverkets hemsida, sammanfattning och slutrapport PISA 2012, presskonferens 3 dec 2013 TV2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.