fredag 13 december 2013

Goda råd - lucka 13

Idag har vi kanske väckts av sång och doft av pepparkakor och stearinljus... det är ju lucia. Eller så vaknade vi kallsvettiga i gryningen av en mardröm om alla betyg vi måste ha hunnit sätta till måndag morgon 8.00...
En spännande mening i de allmänna råden kan kanske bli till lite funderingar hos dig. Så blev det hos mig i alla fall. Här kommer den:
Lärare bör...utmana elevernas föreställningar i förhållande till såväl vetenskaplig som erfarenhetsbaserad kunskap samt till normer, värderingar och olika perspektiv.
Här blinkar röda lampan för svåra ord, flummiga begrepp, byråkratiska formuleringar, ja vad står här egentligen?
I kommentaren står det att utforskande, nyfikenhet och lust att lära enligt läroplanen utgör en grund för skolans verksamhet. Läraren behöver därför ta fasta på elevernas erfarenheter och föreställningar och utmana dessa med hjälp av intresseväckande frågeställningar och uppgifter. Det innebär en undervisning där läraren utifrån sina ämnesteoretiska och pedagogiska kunskaper tar en aktiv roll för att ge eleverna möjlighet att jämföra sina egna föreställningar med vetenskapliga teorier, pröva ställningstaganden mot olika normer och värderingar samt att anlägga olika perspektiv på olika frågor.
Detta låter som en rolig utmaning!

Ett lysande exempel hämtar jag i mitt eget arbetsrum som jag delar med högstadiets matematik- och NO-lärare. En av dem kommer en dag studsande in i arbetsrummet, sprickfärdig och fnissig efter lektionen hon just genomfört med sina åttor. De arbetar med kroppen, det bejublade avsnittet sex och samlevnad. Hon berättar att eleverna fått sitta i grupper och diskutera och ta ställning till vilken av de olika könssjukdomarna de skulle välja (om de var tvungna att välja en...). De argumenterade för klamydia som ganska enkelt kan botas, ingen valde HIV eller gonorre. Alla var engagerade.

Anders Jidesjö har genomfört ROSE-studien i Sverige och han har skrivit en avhandling om elevers intresse för naturvetenskap och teknik. I korthet blir det tydligt i ROSE-studien att det elever är intresserade av undervisar lärare väldigt lite om och det lärare undervisar om är inte elever intresserade av att lära sig om. Suck!  Full matchning blir det först när Jidesjö jämför elevernas intresse med Discovery channels programutbud. Jag har klippt ihop lite listor att studera... Går det att nå kunskapskraven och utveckla NO-förmågorna med detta innehåll? Och hur kan man jobba?
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.