tisdag 24 december 2013

Goda råd - lucka 24

Idag är det julafton... och jag ska avsluta denna julkalender med goda råd om undervisningen. Vi har "grottat ner oss" i Skolverkets allmänna råd om planering och genomförande av undervisningen och tagit en del stickspår, från PISA till heliga lektioner.

Susan Tetler är professor inom inkluderande pedagogiska insatser för barn och unga i komplicerade lärandesituationer vid Århus universitet i Danmark, gästprofessor i Malmö och vetenskaplig ledare för det inkluderingsprojekt vår kommun är med i. Hon beskriver (utifrån Jank och Meyer 1997) ett antal didaktiska professionskompetenser en lärare måste ha.
Varje lärare måste:
  • ...besluta sig för ett undervisningsinnehåll
    Vad är det eleverna ska lära sig?
  • ...överväga hur undervisningen ska planeras
    Hur ska eleverna lära sig?
  • ...göra en analys av deltagarnas förutsättningar
    Vem ska lära sig?
  • ...göra en sekvenseringsanalys
    När ska eleverna lära sig?
  • Göra en lärverktygsanalys (läromedel och andra verktyg)
    Med hjälp av vad ska eleverna lära sig?
  • ...tänka igenom rummet för lärande
    Var ska eleven lära sig?
  • ...göra analys av gruppdynamik
    Med vem eller vilka ska eleven lära sig?
  • ...analysera makt- och kontrollaspekter
    Vem är det som definierar lärande?
  • ...göra analyser av legitimitet och mål
    Varför ska man lära detta?
Under hela december månad har larmrapporter duggat tätt, i tidningar, TV och radio har det fokuserats på försämrade resultat i PISA och att elever inte får det stöd de har behov av i skolan.

Men som tur är så finns det glimtar, positiva tendenser och stöd till oss lärare. Låt det bli en av julklapparna under granen, dunka dig själv i ryggen och ta till dig detta!

Jenny Strömstedt har skrivit en krönika där hon ger en eloge till lärarna.

Livs levande personer vars yrkesstolthet utgår från uppdraget att göra våra barn till välutbildade medborgare med hyggliga värderingar och god aptit på livet, och jag blir gråtfärdig av tacksamhet när jag ser deras engagemang i allt från dåliga matteresultat till behov av större utmaningar, eller bara en öppen famn för att bota ett oroligt magont som ingen riktigt kan förklara vad det beror på.
De kan och vill förmedla kunskap. De lyssnar. De ser och bekräftar våra barn.

Hon uppmanar till att ge lärare uppmuntran och belöningar, geten, träden i Vi-skogen, vaccinationer och utsläppsrättigheter tycker hon andra kan få.

Lärarna ska vi mata med hembakt knäck och hyllningsdikter på blankvers medan felsökningen av de dåliga Pisa-resultaten pågår. De borde också få en löneförhöjning.

Hon hänvisar till PISA-rapporten "What makes schools successful" där högre lön ses som en framgångsfaktor.
Läs hela Jennys krönika här.

Ingela Netz (rektor och skolutvecklare i Södertälje) har en intressant skolblogg, och hon har också skrivit en välbehövlig kärleksförklaring till den svenska skolan

Att eleverna i våra skolor är underbara, att barn och ungdomar i största allmänhet är alla kryddor och dofter man kan önska sig i tillvaron (om man tar sig tid att verkligen känna efter!), det har jag berättat om ofta. Men lärarna! FATTAR ni vilket arbete de utför?! Fattar ni hur bra de är? Hur kompetenta och passionerade och yrkesskickliga de är. Ögon i nacken och bläckfiskarmar. Vi vanliga dödliga blir stressade av att ha barnkalas med tolv ungar i huset en gång om året. I skolan är det kalas varje dag. Hela tiden.

All goda ting är tre...håll i dig, här kommer en hyllning till!
Johan Lindström har en blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor och den 19 december skrev han ett inlägg som heter Från läktaren är alla experter - en hyllning till alla lärare

Om du tycker att det tål att skojas med om "krisen i skolan" kan du titta på ett klipp på Youtube "Det är lärarnas fel"

Ha (eller skaffa dig) nu en riktigt god jul...jag hoppas du får göra roliga saker, äta och dricka lite gott, vila, träffa dina viktiga personer och hämta kraft och inspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.