måndag 23 december 2013

Goda råd - lucka 23

Det finns många böcker om skolan, om undervisning, lärande och om läraruppdraget. Några författare som jag redan kopplat till är Dylan Wiliam, John Hattie, Helen Timperley och Christian Lundahl. En annan som de flesta känner till är John Steinberg. Han har skrivit en bok som heter Lektionen är helig (2010) och där lyfter han fram att mycket annat än undervisning tar uppmärksamhet och plats i skolan och lärares vardagsarbete.
Det har blivit allt tuffare att vara pedagog eftersom uppdraget inkluderar inte bara undervisning utan också allt möjligt annat. Det är arbetsgrupper, kommittéer, möten och projekt- Det är krav på dokumentation och mätningar. Det kan vara film, studiebesök, friluftsdagar, insamlingar - och min personliga käpphäst: kanelbullens dag.

Varför läggs det så mycket energi på kringaktiviteter istället för att skolan satsar på undervisningen och på att höja undervisningens standard och kvalitet? Den svenska pedagogkåren förtjänar en bättre behandling. Våra barn och  ungdomar förtjänar pedagoger som hinner förbereda sig för att kunna leda dem till kunskap och förståelse för omvärlden.

Det finns en gammal sanning som säger att det man tränar på blir man bättre på. Om vi ska höja resultaten i svensk skola måste vi ge uppmärksamhet åt det som skolan är till för - att ge kunskaper som möjliggör ett aktivt deltagande i vår viktiga demokrati. Det betyder att pedagogerna måste få mer tid att planera, genomföra och utvärdera sin undervisning, för det är först när pedagogiken prioriteras som skolan kommer att röra sig i en positiv riktning (s. 9)

Boken innehåller att antal "lektioner" där man som lärare kan undersöka och få syn på sin egen undervisning och en del goda råd. Det finns fem olika avsnitt: lektionen, pedagogen, arbetslaget, skolan och framtiden och jag har valt ut att antal intressanta saker inom avsnittet lektionen som du kan smaka på.

Lektionen
Startar ni i tid?
Ta reda på tre saker:
Är du där när lektionen börjar?
Hur många av eleverna är på plats när lektionen ska börja?
Hur lång tid tar det från passets starttid enligt schemat tills du inleder?
 
Officiell starttid
Verklig starttid
Antal elever på plats vid officiell starttid
Lärare på plats och förberedd vid officiell starttid
Lektion 1
 
 
 
 
Lektion 2
 
 
 
 
Lektion 3
 
 
 
 
Lektion 4
 
 
 
 
Lektion 5
 
 
 
 

Diskutera och fundera på
Är du överraskad av resultatet?
Är du nöjd med resultatet?
Vad hindrar dig från att vara där i tid?
Vad hindrar eleverna från att vara där i tid?
Har ni tillräckligt kraftfullt markerat att både personal och elever ska vara på plats i tid, med sitt material, redo att starta?

Hur ofta bryts schemat?
Hur ofta ställs undervisningen in för andra aktiviteter? Har skolan den undervisning vi utlovar?
Räkna ut hur många lektioner i ditt ämne eleverna är utlovade på en månad. Gå igenom hur många av dem som påverkats av schemabrytande aktiviteter (studiedagar, lucia, skolfotograftering, friluftsdag, skoljoggen, simning, teater- eller filmföreställning, håltimme).

Diskutera och fundera på

Blev det fler eller färre inställda pass än du trodde? Blev du överraskad av resultatet?
Kan du uppriktigt säga att ni har den verksamhet som utlovas?
Vilka typer av aktiviteter bryter ofta schemat?
Vilka schemabrytande aktiviteter tycker ni är viktiga och helt i sin ordning?
Vilka är inte lika viktiga?
Hur ofta avbryts dina lektioner? Plötsligt kommer specialläraren in i rummet och frågar om Andreas är på plats. Roberta reser sig och ska iväg till skolsköterskan. En kollega tittar in och vill låna en stor linjal. En röst i högtalaren berättar om storsamlingen. Mitt i din genomgång reser sig Jesper och måste absolut gå på toaletten. Musikpedagogen kommer in och vill låna Martina och Mohammed för en extra träning eftersom de har ledande roller i skolans musikal. Elevrådsordföranden knackar på och vill påminna alla om att köpa biljetter till skolbalen. Nisse från den lokala kanotklubben vill värva medlemmar och lämna lappar.
Notera hur många avbrott som sker under dina lektioner.

Diskutera och fundera på

Vad har du upptäckt?
Hur många avbrott orsakas av eleverna?
Hur många avbrott orsakas av personalen?
Vad är "systemfelet"?
Håller du med om att avbrott påverkar koncentration och resultat?
Hemligheten i lyckat ledarskap i klassrummet ligger i detaljerna. Det är svårt att påverka skolans ekonomi, miljö och organisation, likaväl elevernas studiemotivation Det du kan påverka dig själv, ditt ledarskap, din metodik och dina tillvägagångssätt. Är du beredd att titta på dig själv så är du öppen för förändring och utveckling. Vad är typiskt för dig? Vad behöver du tänka på och eventuellt förbättra?

Hur inleder du dina lektioner? Varför gör du som du gör?

Hur är dina instruktioner? Är de begripliga? Är dina förväntningar tydliga? Hur lång tid lägger du på instruktioner?

Hur stor del av lektionerna är eleverna uppgiftsfokuserade?
Exempel på när eleverna är uppgiftsfokuserade, oavsett om de arbetar individuellt eller i grupper:
  • De jobbar med sina uppgifter
  • De pratar om sina uppgifter och inte om annat
  • De ställer frågor kring sina uppgifter
  • De läser, skriver eller förbereder en redovisning
  • De söker relevanta ting på datorn eller i böcker
Diskutera och fundera på
Ser du ett mönster den senaste veckan om när du upplevde hög respektive låg uppgiftsfokusering? Är det alltid samma elever som skapar oro? Gäller det samma slags uppgifter eller upplägg? Hur mycket beror på ditt eget humör, välmående eller stressnivå? Hur mycket beror på innehållets meningsfullhet eller relevans för eleverna?
Hur mycket kraft lägger du ner på att motivera och förklara varför eleverna förväntas göra vissa uppgifter? Vilket slags uppgifter skapar mest intresse eller koncentration? Hur viktiga är betyg och andra morötter som motivationsfaktorer?
Hur fördelar du din tid under lektionen?
  • Du berättar (instruerar, informerar)
  • Du frågar och eleverna svarar
  • Du leder en diskussion eller det blir en helgruppsdiskussion
  • elevpresentation eller -redovisning
  • Grupparbete
  • Individuellt arbete eller självstudier
  • Övrigt, till exempel hämta material eller möblera om 
Vet eleverna hur de ska göra?
Vet eleverna hur man antecknar, studerar för ett prov, tränar minnet eller repeterar kontinuerligt?
Boken tipsar om att ställa frågor till sina elever:
  • Hur mycket tid, på ett ungefär, lägger du ner på hemuppgifter varje dag?
  • Har du en särskild plats där du studerar? Gör du det vid samma tid varje kväll?
  • Hur mycket tid uppskattar du att du lägger ner på att plugga inför ett prov?
  • Vilka prov i vilket ämne tycker du är svårast och varför?
  • Brukar du anteckna under lektionerna? Hur gör du då?
  • Brukar du repetera det du har gått igenom på lektionerna? Hur ofta tittar du på dina anteckningar? Hur ofta brukar du bläddra tillbaka i boken för att repetera?
  • Vad gör du för att hjälpa dig själv att minnas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.