tisdag 22 mars 2011

Ny skolförordning 15 april - strukturerad undervisning införs

Skolförordning (2011:185)

Skolverkets hemsida kan man finna länkar till den nya skolförordningen eller gå direkt till Svensk författningssamling här.

En av de nyheter som debatterats i DN är utbildningsminister Jan Björklunds uttalande om att läraren måste få ta plats i klassrummet. Lärares viktigaste verktyg är att leda och undervisa klassen.

"Att avskaffa ”katederundervisningen” var centralt för skolreformatörerna efter 1968 års kultur­radikala vänstervåg. Traditionell lärarledd undervisning ansågs auktoritär. Mycket talar för att det här är en viktig anledning till sviktande skolresultat och ökade klassklyftor. Det mest avgörande i skolan är mötet i klassrummet mellan lärare och elever. Vi skriver därför in i den nya skolförordningen – som offentliggörs inom kort – att eleverna ska få ett kontinuerligt och aktivt lärarstöd i en strukturerad undervisning. Läraren är skolans viktigaste resurs och lärarens viktigaste verktyg är att varje lektion undervisa och leda klassen, skriver Jan Björklund."

Läs hela artikeln på DN:s hemsida här.

Ett något raljerande citat som Björklund använder sig av i artikeln för att visa på att tidigare utbildningsministern Ylva Johansson har tyckt att skolan varit för aukoritär är hennes beskrivning av idealskolan:
"Ett av många exempel är dåvarande skolminister Ylva Johanssons uttalanden i en intervju 1997 om sin idealskola, att den ”har släppt katederundervisning och klassundervisning. Eleverna ... håller på med olika saker, i olika rum, vid olika tider ... Det kanske ser rörigt ut, ungefär som på dagis ...”"

Lek stimulerar barns fantasi och förmåga att tillägna sig ny kunskap och bör vara ett naturligt inslag i de tidigare åldrarna. Detta ska kunna ske i olika miljöer och ibland vid olika tider och finns även beskrivet i vår nya läroplan Lgr 11, 1 kap. Skolans uppdrag: "Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper."

Tanken och budskapet från Björklund är att den absolut viktigaste personen för eleverna i skolan är läraren. Det är den mest avgörande faktorn för att leda och inspirera våra elever till att utveckla de förmågor och kunskaper enligt våra styrdokuments intentioner. Vem ska annars leda undervisningen? Elevinflytande innebär inte att få välja fritt och göra saker när man vill. Vi kommer att återkomma med elevinflytande och entreprenörskap senare i bloggen.
För övrigt så är uttrycket "tillbaka till katedern" i artikeln en symbolisk tillskruvning och ska inte blandas ihop med forna dagars förmedlingspedagogik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.