Lotta Lindberg undervisar i engelska och tyska på Sätoftaskolan åk 7-9 och hon är med i ett av skolteamen i vårt forskningsprogram Inkluderande lärmiljöer. Hon brinner för just detta, att anta utmaningen att ge alla sina elever en undervisning med lagom stöd och utmaningar som passar för vars och ens behov och förutsättningar. Det är inte det lättaste, det vet varje lärare, för det kan skilja mycket mellan eleverna i en språkgrupp eller klass. Lotta har lite emot namnet förstelärare, hon tycker det är viktigt att vi alla tillsammans arbetar med utmaningarna kring engelska och svensk-engelska, det svåra "ämnet" för de elever som inte har ett modernt språkval utan som ska stärkas i svenska och engelska på dessa veckotimmar åk 7-9. Lotta har upptäckt att det inte finns något läromedel i engelska som fångar upp alla elevers nivå utan hon arbetar med texter på olika nivå, med olika många ord och uppgifter som man kan göra på olika nivå och utvecklas där man är. Hon är nyfiken på ett material hon har hört talas om på nätet, där nyhetsartiklar presenteras på engelska på olika nivåer. Då kan eleverna arbeta med samma innehåll men på sin nivå. Detta följer vi med stort intresse. Lotta kommer att leda en lärgrupp på Sätoftaskolan åk 4-9 som fördjupar sig i engelskaundervisningen. Lotta är nyfiken på att hitta sätt för lärare att besöka varandras klassrum och tillsammans utveckla undervisningen och hitta ett större samarbete. Maila Lotta på charlotta.lindberg@hoor.se
Nästa förstelärare är David Trenneman som är lärare på Ringsjöskolan. Han beskriver i sin ansökan att han strävar efter att ständigt ta verkligheten in i klassrummet och han arbetar mycket med utvärderingar tillsammans med sina elever. David brinner för kvalitetsarbete och demokratifrågor i undervisningen. Han har vidareutbildat sig som examinator inom SIQ, ett slags kvalitetssäkring för skolor och under flera år arbetat med internkontroller och resultatdialoger på kommunens skolor.
Davids viktiga frågor som förstelärare är att utmana lärare till att ge eleverna uppgifter som sätter igång tänkande och som ger delaktighet och elevdemokrati på riktigt. Det är också viktigt att eleverna upplever det vi gör i skolan som relevant och viktigt för livet, inte bara för skolan. han uppmanar ofta sina elever att titta ut genom fönstret och fråga sig vilken nytta de har av det som händer inne i klassrummet där ute i verkligheten. David har höga krav på sina elever och han "blir tokig när de inte gör vad de faktiskt kan". Han vet nu, efter många års arbete som lärare att varje klass kräver sin typ av undervisning och han vill utveckla detta tillsammans med andra lärare.
David kommer du i kontakt med här david.trenneman@hoor.se
På samma skola arbetar Susanne Thomasson, lärare i franska, svenska och svenska som andraspråk. Hon är en av våra nya förstelärare och i sin ansökan lyfter hon upp betydelsen av att skapa goda relkkationer med sina elever, lyssna på varandra och tillsammans utforma undervisningen. Det leder till motivation och god måluppfyllelse. Susanne trycker på att det är viktigt att kunna och vilja läsa och skriva, att hjärnan mår bra när den får träna genom att lära språk. Susanne stimulerar sina elever till att läsa på olika sätt, i telefonen, böcker, på läsplattor och nätet. Att kunna språk berikar livet så mycket, det blir roligare på semestern om man kan prata med männsikor, man kan ha vänner och finna kärleken i ett annat land. Susanne har stora erfarenheter av utvecklingsarbete, hon ledde projektet Förnyelse- och utvecklingsprocessen för 5-6 år sedan och har varit med och tagit fram en nulägesbeskrivning inför Skolutveckling 2016, det som nu inleds med lärgrupper för kollegialt lärande. Susanne kommer att leda en lärgrupp kring språkutvecklande arbetssätt och fortsätta med olika läsprojekt som engagerar flera ämnen på skolan. Nå Susanne på susanne.thomasson@hoor.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.