Vad kan vara bra att tänka på när vi ska planera vår pedagogiska miljö på förskolan?
Vad behövs för att vår pedagogiska miljö ska utveckla våra
barn, oss pedagoger och våra verksamheter?
Varför fungerar inte alla miljöerna lika bra ”hemma” som de
verkar göra på de förskolor vi varit på studiebesök på, eller de
inspirationsbilder vi sett på internet?
Vad signalerar vår miljö egentligen?
Hur får vi in vårt projekt/tema i vår miljö?
Många frågor och tankar om vår pedagogiska miljö finns det och
Linda Linder sätter ord på så många bra tankar som finns ute i dagens
förskolor. Hon delar med sig av tankar kring bl a organisationen av miljön,
fantasin, att få erövra tillsammans och hon delar med sig av många bra frågor
som vi alla som arbetar i förskolan borde ställa sig.
En del av vårt kollegiala lärande är just att dela med sig av
sin verksamhet, att titta på den tillsammans med andra, att djupdyka i
observationer från vår verksamhet för att se vad vår miljö signalerar, hur och
på vilket sätt barnen och pedagogerna lär och utvecklas och att ge varandra den
där extra inspirationen som gör att vi hoppar ett steg framåt.
Hur kommer det sig då att miljön jag såg på studiebesöket inte
alls fungerar ”hemma” i min egen verksamhet? Jo, det är ju så att du aldrig kan
kopiera och få samma utfall eftersom det är levande varelser vi arbetar med.
Varje människa är unik och har olika erfarenheter, står på olika steg i sin
utveckling, har olika tankar mm och när jag var nere i Reggio Emilia sa
föreläsarna ofta så här:
”Ni kan inte kopiera vår verksamhet rakt av för vi har inte
samma förutsättningar, men ni kan inspireras och utifrån inspirationen kan ni
skapa den bästa verksamheten för er, för era barn, för era vårdnadshavare och
för ert samhälle”!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.