tisdag 17 maj 2011

OECD analys av PISA mätning och internationella trender

Den så överlag goda till utmärkta läsförståeelsen i vårt land och övriga länder i väst sjunker. Länder i asien som varit lågpresterande har plötsligt gått om oss. Detta har vi skrivit om tidigare. Henno Theisens från OECD presenterade denna stistik vid förra årets Datorn i utbildningens mässa i Nacka. Själv ser jag fram emot att än en gång resa till Stockholm i veckan och ta del av nya forskningsrön och skolpolitiska debatter som rör it i undervisningen men framförallt modern skolutveckling genrellt.
Presentation utan ljud av hur sverige 2000-2009 förhåller sig internationellt i utbildning(läsförståelse i detta fall), ekonomi, it-satsning mm och analys för vad svensk utbildningsväsende behöver förhålla sig till för att skapa framtidens lärande. Mycket av det som sägs har skrivits känns igen i andra forskningsrapporter och internationella studier.
Politiska initiativ på alla nivåer krävs
Obekväma beslut
Sätta lektion och undervisning i centrum - fokus på huvuduppdraget
Höga krav på alla: ledare, lärare och elever
Koppla forskning till utbildningen på alla nivåer, från förskola till universitet och skapa lärande arbetsorganisationer på alla nivåer som omsätter beprövad erfarenhet med ny forskning (både didaktisk och ämnesinriktad). Målet är högre kvalitet och bättre resultat
Satsa mer på de svaga eleverna samt ge de duktiga eleverna ännu mer utmaningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.