fredag 6 maj 2011

Kursplanen för svenska - lite filmcitat

 Observera att detta är plockade filmcitat från anna Österlund, Anne-Marie Körling och Jan Ollars och inte våra personliga eller kursplanens direktciterade syften mm. Kommentarmaterial till alla ämnena hittar du här.

KURSPLANEN...för svenska

...börjar med att beskriva varför ämnet finns till.
Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.
Citat ur kursplan för svenska, LGR 11.

SYFTE
Syftet med ämnet i undervisningen samt vad undervisningen ska leda till
Filmcitat – Vad ska ämnet bidra till?
  • Vill, kan och vågar kommunicera. (Dialog)
  • Möjligheten att analysera, kommunicera, argumentera och förstå andra – ämnets möjlighet att bidra till den demokrati och värdegrund som vi vill utveckla hos våra blivande samhällsmedborgare.
  • Behöver kunna läsa den variation av texter som finns i samhället.
  • Tanken med den nya kursplanen är att lyfta fram de delar som är viktiga för de språkliga kompetenser som eleverna behöver ha med sig.
  • Tydligare vad man behöver få undervisning om – t.ex. undervisning om lässtrategier för att kunna läsa olika sorters texter.
  • Genom att läsa skönlitteratur utveckla sin identitet, diskutera sin och andras situation samt den verklighet som omger dem.
  • Ökad läslust och språkutveckling
Citat från ämnesfilmen av Anna Österlund och Anne-Marie Körling


CENTRALT INNEHÅLL
Det centrala innehåll som ska behandlas i undervisningen för de olika stadierna. De är indelade i olika kunskap/arbetsområdensområden:
  • Läsa och skriva
  • Tala, lyssna och samtala
  • Berättande texter och sakprosatexter
  • Språkbruk (språkets uppbyggnad)
  • Informationsteknik och källkritik
Alla punkter är inte lika ”stora” och därför kan de inte ta lika stor plats. Varnar för ”klipp-och-klistra” uppgifter (”forskande”). Eleverna går ut på nätet och kopierar fakta. Både lärare och elever ska ställa rätt frågor som i sin tur skapar möjlighet till egen analys och formulering av egna nya frågor (problematisera). Vad kan vi använda språket till och vad bör vi undvika (nätmobbning, trakasserier etc.), säger Jan Ollars, 7-9 lärare i sv.

KUNSKAPSKRAV OCH BETYG
Kunskapskraven anger vilka kunskaper som krävs för godtagbara kunskaper och betyg. Hur bedömer vi lärande hos eleverna? När det står att eleven ska läsa med gott flyt i kunskapskraven måste man gå till det centrala innehållet för att se – vad är det för sorts texter som eleverna ska kunna läsa med gott flyt. Det centrala innehållet och kunskapskraven hör nära ihop.

Att bedöma betygen D och B innebär att betygskravet ovanför till övervägande del är uppfyllt. Det kommer troligtvis att ta ett par år innan en samsyn infinner sig här. Det går inte att bara räkna moment som är avklarade utan istället inse att olika moment har olika tyngd, säger Jan Ollars, 7-9 lärare i sv.

KOMMENTARMATERIAL
Ger en bakgrundsbeskrivning av kursplanen och förklara betydelsen av vissa begrepp. Lite av en informationsdatabas och en förklaring på varför man just valt de specifika innehåll som finns i det centrala innehållet.

DISKUSSIONSUNDERLAG
Är en praktisk studiehandledning med diskussionsfrågor som ska stödja lärarna i deras arbete med att sätta sig in i kursplanen och hur den kan användas. Syftet med diskussionsunderlaget är att sätta fokus på den nya läroplanens uppbyggnad och struktur, samt visa exempel på hur den kan användas för planering av undervisningen i ämnena.
Frågor som kan diskuteras är:
  • Vilka syften lyfts fram i kursplanen för ämnet svenska?
  • Hur relaterar de olika punkterna i det centrala innehållet till syftet med ämnet?
  • Vad får införandet av ett centralt innehåll för konsekvenser för er undervisning?
  • Vad säger syftet om hur ni behöver arbeta med det centrala innehållet?
  • Hur arbetar ni för att skapa en likvärdig undervisning för alla elever?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.