Infomentor/PODB – Tydligare än Skolverket + (pedagogisk planering)
Infomentor/PODB – Pedagogisk planering LGR 11
Infomentor/PODB – IUP/Skriftligt omdöme
Infomentor/PODB – IUP/Skriftligt omdöme LPO94
Infomentor/PODB – Från utfall till prognos (statistik för det systematiska kvalitetsarbetet)
Här finns vår tidplan för införandet
http://skola2011.blogspot.com/p/iup-systemet.html
Vår projektplan för införandet - förkortad
http://skola2011.blogspot.com/2011/03/projektplan-for-iup-systeminforandet.html
Våra rubriker i Infomentor/PODB:s pedagogiska planering:
Pedagogisk planering
- Vilka förmågor ska eleven utveckla?
Anges i läroplanens kap 1 och 2, samt kap 3 kursplaner under varje ämnes syftesdel...eleven ska utveckla förtrogenhet i...eleven ska utveckla kunskaper i...stimulera elevernas kreativitet...kritiskt granska fakta och förhållanden...tilltro till språklig förmåga...förmåga att leva sig in i andras villkor och värderingar...utveckla förhållningssätt som främjar entreprenörskap...o.s.v. - Vilket centralt innehåll ska användas?Anges under rubriken "Centralt innehåll" för varje ämne och stadie i kapitel 3
- Vilka kunskaper och färdigheter ska eleven utveckla?
Anges under kunskapskraven för varje ämne och stadie - Hur ska undervisningen genomföras?
Här är det läge att efter ålder och mognad lyssna in elevernas tankar om hur de kan arbeta med sin egen inlärning och vilka former som passar dem bäst (enskilt, par eller grupp o.s.v.) - Hur ska elevens kunskaper och färdigheter bedömas?
Beskriv eller visa konkret vad du kräver av eleverna utifrån de kunskapskrav som du väljer att ta med. Ex. ur ämnet histoia och kunskapskrav åk 3. Eleven har grundläggande kunskaper om några mänskliga rättigheter och barnets rättigheter, och visar det genom att ge exempel på vad de kan innebära i skolan och hemma.
För åk 6 och 9 ska även bedömas i vilken grad A, B, C, D eller E som eleven besitter kunskapen/färdigheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.