Klart jag vill, det är ju precis så det funkar, vi funderar tillsammans och så delar vi med oss av våra tankar och så utvecklas vi tillsammans.
Lärgrupp engelska
Sätoftaskolan 16/9 2014
Närvarande:
Anders
Andersson, Annica Larsson och Jessica Ashworth (4-6)
Elisabeth
(Bettan) Lexander, Caroline Olofsson och Charlotta (Lotta) Lindberg (7-9)
En frågeställning vi känner att vi verkligen behöver
jobba med är: Hur utmanar vi alla elever på deras nivå samtidigt i samma klassrum?
Vi har elever på mellanstadiet som jobbar med högstadieengelska och elever på
högstadiet som jobbar med gymnasieengelska. Kan vi samarbeta mera runt dessa
elever? Även utöka samarbetet uppåt med komvux?
En annan viktig frågeställning är: Bedömer vi våra elever likadant utifrån kunskapskraven? Vad är skillnaden mellan ett E och ett C t.ex. Vi kan jobba med elevmaterial och bedöma tillsammans. Fyller vi i de skriftliga omdömena i infomentor på samma sätt?
Finns
det vinster med att organisera engelskan annorlunda schemamässigt?
T.ex. att ha alla engelsktimmar parallellt i en årskurs på högstadiet. Det
skulle innebära att vi är tre lärare på en tre-parallellig årskurs. Då skulle
man kunna gruppera eleverna olika beroende på arbetsområde och vad de behöver
träna på. Nu menar vi inte att nivågruppera eleverna eller att göra permanenta
grupper utan vi menar att ha ett dynamiskt tänk. De som behöver träna på att
prata kan göra det i ett klassrum medan de som behöver träna på att skriva gör
det i ett annat… inom samma ämnesområde. Spännande, spännande, spännande… Jag
tänker vidare att vi då hade blivit tre bedömande lärare för alla elever även
om en lärare måste ha huvudansvaret för bedömning och betygsättning. Omöjligt,
eller?
Kan
vi få input utifrån? Jag (Lotta) berättade om Anders
Lind från Simrishamn som arbetar med nyheter på nätet på engelska i sin
undervisning. Sidorna han använder är: newsinlevels cnn.com/studentnews
och tweentribune.com. Han arbetar inte med traditionella läxor eller böcker och
har höjt nivån för förra årets niondeklassare på sin skola. Hans arbetssätt gör
det lättare att individanpassa undervisningen men ändå prata om samma
ämnesområde i hela klassen samtidigt. Anders kommer hit till vår grupp tisdagen
den 7 oktober för att berätta om sin undervisning. Spännande, spännande,
spännande…
Hur
hittar vi bra material till undervisningen?
Vi känner alla att vi ofta saknar bra material för t.ex. hörövningar.
Nyhetssidorna nämnda ovan är en stor källa att ösa ur men kan vi tillsammans
hitta fler bra källor? Kan vi utnyttja biblioteket mer?
Hur
får vi eleverna till att vilja prata mer engelska på ett naturligt sätt?
Anders berättade om en idé att ha en vecka när man bara pratar engelska. Bettan
berättade om en idé hon och jag fick presenterad för oss på Fågelskolan i Lund
på en workshop om språkprojekt i Nellip (Network of European Language Labelled
Initiatives and Projects). Idéen går ut på att ha språkcafé en gång i veckan.
Eleverna får, samtidigt som de kan fika, diskussionsfrågor i grupper.
Fågelskolan genomför det i åldersblandade grupper med 3-4 personer i varje
diskussionsgrupp. Något vi kan genomföra eller inspireras av?
Sammanfattningsvis kan vi säga att vi hittade många
spännande infallsvinklar för våra träffar. Vi börjar med att inspireras av
Anders Lind den 7 oktober!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.