Höör 27 februari 2014På två skolområden (Sätoftaskolan och Enebackeskolan) finns skolteam som deltar i projektet ifous Inkluderande lärmiljöer 2012-16, men inte bara där ska vi arbeta med att utveckla de inkluderande lärmiljöerna, detta ska genomsyra alla våra skolor och leda till en bättre skola och förbättrade resultat.
Vid läsårsuppstarten 2013-14 träffades alla lärare,
skolledare och annan personal på Älvkullen och här påmindes vi om hur viktigt
bemötandet och relationen mellan lärare och elever är för elevens resultat och
upplevelse av inkludering. Att arbeta med detta innebär att vi ser alla elever
som allas elever och att vi ser inkludering som en process istället för ett
mål. Att vara lärare innebär att själv vara i ett lärande, kring hur man
undervisar, bygger relationer och skapar intresse för skolans ämnen och de
förmågor och kunskaper eleverna ska utveckla.
På www.skola2011.blogspot.se
finns glimtar, goda exempel och fördjupning, länkar och tips och jag vet att en
del av er regelbundet läser inlägg där. När vi träffades i den centrala
ifous-gruppen i veckan diskuterade vi om det kunde vara användbart med ett
slags nyhetsbrev också, därför
provar vi det nu. Tanken är att sprida goda exempel, väcka intresse och lust
att prova något nytt i sin undervisning.
Under det första året med projektet Inkluderande lärmiljöer
har vi träffat forskare från Malmö högskola, lyssnat på föreläsningar om vad
inkludering kan innebära och vi har besökt och haft besök av ”kritiska vänner”
från de andra skolorna och kommunerna som är med i projektet. Det är 12
kommuner i Sverige (4 i Skåne) och sammanlagt 33 skolor som är med. Detta har
gjort att vi har börjat få syn på både saker vi gör bra och sådant vi kan
förbättra. Elever i åk 3 och 7 samt lärare, specialpedagoger, rektorer och
skolchefer har deltagit i enkäter och intervjuer för att vi ska få syn på hur
vi arbetar med inkluderande lärmiljöer. Under 2014 kommer vi att fortsätta
fokusera på ”de goda lärmiljöerna” och utifrån framgångsfaktorer utveckla dem
ännu mer.
Några exempel på saker vi gör just nu:
·
Pedagogiska konferenser på skolorna om vad som
är framgångsrik undervisning och bedömning.
·
Utbildning och handledning om hur man kan arbeta
med bemötande av utagerande barn.
·
Specialpedagoger/speciallärare och lärare arbetar
tillsammans i klassrummet för att möta elevernas behov.
·
Kollegial fortbildning, tex Matematiklyftet,
förstelärarnas fortbildning med lärarna i bild, musik, slöjd, hem- och
konsumentkunskap och idrott och hälsa.
·
Kompetens- och utvecklingsresa för alla
specialpedagoger, speciallärare och lärare som arbetar med särskilt stöd
(tillsammans med SPSM).
·
En eller flera forskare från projektet
Inkluderande lärmiljöer kommer att besöka skolorna och fördjupa arbetet där.
·
Ser över rutinerna kring särskilt stöd och
åtgärdsprogram, det har nyligen kommit ett nytt lagförslag som kommer att
minska lärares administrativa arbete med detta.
·
Under mars-juni kommer en arbetsgrupp
(Skolutveckling 2016) att ta fram en nulägesanalys för alla BUNs verksamheter
och en plan för vilka utvecklingsprojekt som vi behöver de närmaste åren.
- 31/3 till 1/4 kommer de båda skolteamen och det centrala teamet att åka till Göteborg på ett ifous-seminarium och träffa alla de andra skolorna, utbyta erfarenheter och få nya idéer.
- Vår talpedagog Kerstin Dahlberg-Johansson arbetar med ett projekt på Enebackeskolan där lärare får lära sig mer om tecken, detta ökar möjligheterna för barn med språkstörning att delta i gemenskapen på sina villkor. Läs om detta i en artikel i Lärarnas Nyheter. Viktigt och lyckat exempel på konkret inkluderingsarbete.
Önskar er alla god arbetslust nu
efter sportlovet, vi ses därute i klassrummet, lärarrummet eller på någon
intressant pedagogisk konferens eller kanske på Konsum…?
Christel Jansson, koordinator för
Inkluderande lärmiljöer och från 1 mars er utvecklingsstrateg. I nästa
nyhetsbrev kan jag berätta mer om vad det innebär…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.