torsdag 13 februari 2014

Kompetens- och utvecklingsresa för specialpedagoger, speciallärare och lärare som arbetar med särskilt stöd i Höör

Den 21 januari träffades vi för första gången, tjugo specialpedagoger, speciallärare och andra lärare som har ett speciellt uppdrag att ge särskilt stöd, tex i förberedelseklass och särskola. Vår barn- och utbildningschef var med och hälsade välkomna och berättade att han tyckte detta är ett spännande och viktigt projekt. Martin tryckte på att uppdraget att möta alla elever med stöd och utmaningar är alla lärares, och att vi specialpedagoger/speciallärare/lärare som arbetar med särskilt stöd är deras stöd i detta arbete och att vi tillsammans har ansvar för att utveckla inkluderande lärmiljöer. Till vår hjälp har vi tagit Margareta Bergknut och Erika Palven från SPSM i Malmö.
Christel (koordinator för projektet) beskrev vad som händer i ifous-projektet i stort och hur planeringen ser ut för vår kompetens- och utvecklingsresa.


Som en del i vårt projekt Inkluderande lärmiljöer vill vi göra en kompetens- och utvecklingsresa med våra speciallärare och specialpedagoger tillsammans med SPSM (ca 20 personer) och arbeta med:

       Specialpedagogers och speciallärares uppdrag och samarbete med rektorer och lärare.

       Rutiner och rättssäkerhet kring elever i behov av särskilt stöd, pedagogisk utredning och åtgärdsprogram.

       Utveckling av inkluderande lärmiljöer, verktyg och metoder, effekter av särskilt stöd

Syftet med utvecklingsresan är kollegiala lärandesamtal om frågorna ovan, att utgå från vetenskaplig grund och målet är ökade kunskaper, gemensam reflektion och en ökad samsyn.


Träff 1                   21 jan 2014
Specialpedagogens/speciallärarens roll, uppdrag och arbetsuppgifter. Inkluderande lärmiljöer.

Träff 2                  18 mars 2014
Om lärandemiljöer, framgångsfaktorer och forskning. Tillgänglighetsverktyg.

Träff 3                  20 maj 2014
Stöd och särskilt stöd
Våra rutiner kring pedagogisk utredning och åtgärdsprogram.
Framgångsfaktorer, effekter av särskilt stöd.

Träff 4                  2 sep 2014
...forts Stöd och särskilt stöd

Träff 5                 18 november 2014
Frågor som dykt upp under de fyra första träffarna och som vi vill fördjupa. Planering inför framtiden.
 
Sedan hade vi mycket givande och engagerade diskussioner i grupper om frågorna:
 
Hur ser den inkluderande lärmiljön ut på den skola som du är verksam i?
Vilka arbetsuppgifter har du som specialpedagog/ speciallärare?

Hur samarbetar du som specialpedagog/ speciallärare med skolans rektor för att skapa en inkluderande lärmiljö?
Vad upplever du för möjligheter och dilemman?
Vilka framgångsfaktorer ser du för att en lyckad inkludering ska kunna äga rum?

Detta var en mycket rolig och angelägen eftermiddag som gav mersmak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.