Christel (koordinator för projektet) beskrev vad som händer i ifous-projektet i stort och hur planeringen ser ut för vår kompetens- och utvecklingsresa.
Som en del i vårt projekt Inkluderande lärmiljöer vill vi göra en kompetens- och utvecklingsresa med våra speciallärare och specialpedagoger tillsammans med SPSM (ca 20 personer) och arbeta med:
•
Specialpedagogers och
speciallärares uppdrag och samarbete med rektorer och lärare.
•
Rutiner och rättssäkerhet
kring elever i behov av särskilt stöd, pedagogisk utredning och åtgärdsprogram.
•
Utveckling av
inkluderande lärmiljöer, verktyg och metoder, effekter av särskilt stöd
Syftet med
utvecklingsresan är kollegiala lärandesamtal om frågorna ovan, att utgå från
vetenskaplig grund och målet är ökade kunskaper, gemensam reflektion och en ökad
samsyn.
Träff 1 21 jan 2014
Specialpedagogens/speciallärarens roll, uppdrag och arbetsuppgifter. Inkluderande lärmiljöer.
Specialpedagogens/speciallärarens roll, uppdrag och arbetsuppgifter. Inkluderande lärmiljöer.
Träff 2 18 mars 2014
Om lärandemiljöer, framgångsfaktorer och forskning. Tillgänglighetsverktyg.
Om lärandemiljöer, framgångsfaktorer och forskning. Tillgänglighetsverktyg.
Träff 3 20 maj 2014
Stöd och särskilt stöd
Våra rutiner kring pedagogisk utredning och åtgärdsprogram.
Framgångsfaktorer, effekter av särskilt stöd.
Stöd och särskilt stöd
Våra rutiner kring pedagogisk utredning och åtgärdsprogram.
Framgångsfaktorer, effekter av särskilt stöd.
Träff 4 2 sep 2014
...forts Stöd och särskilt stöd
...forts Stöd och särskilt stöd
Träff 5 18 november
2014
Frågor som dykt upp under de fyra första träffarna och som vi vill fördjupa. Planering inför framtiden.
Frågor som dykt upp under de fyra första träffarna och som vi vill fördjupa. Planering inför framtiden.
Sedan hade vi mycket givande och engagerade diskussioner i grupper om frågorna:
Vilka arbetsuppgifter har du som specialpedagog/ speciallärare?
Hur samarbetar du som specialpedagog/ speciallärare med skolans rektor för att skapa en inkluderande lärmiljö?
Vad upplever du för möjligheter och dilemman?
Vilka framgångsfaktorer ser du för att en lyckad inkludering ska kunna äga rum?
Detta var en mycket rolig och angelägen eftermiddag som gav mersmak!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.