måndag 2 september 2013

De viktiga fyra första minuterna

Läste följande på gruppen Bedömning för lärande (Facebook). Det är Patrik Rozijan som skriver:

De viktiga fyra första minuterna!

Nedan är ett utdrag ur min bok "Välkommen till kollegiet" som ni kanske kan få nytta av.

De första minuterna framför din grupp är avgörande för arbetsron. Det...
är då du etablerar din auktoritet, skapar nyfikenhet för vad som komma
skall och skapar en avspänd men ändå koncentrerad stämning. Tänk på
följande saker när du ska inleda dina pass med eleverna:

Var väl förberedd
Det är en självklarhet, men det är lätt att slarva. Vad är syftet med det
du ska göra? Har du rätt material? Är rummet möblerat på ett sätt som
passar din aktivitet? Skriv upp på tavlan vad som ska hända, och gör det
gärna innan eleverna kommer in i rummet. Det är bra att du skriver – om
du bara berättar är det lätt att glömma. Finns det på tavlan kan du hänvisa
till det. Var i god tid så att du kan hälsa på eleverna när de kommer in.

Skapa fungerande rutiner
Såväl små barn som ungdomar mår bra av rutiner. I den gamla skolan
ställde man upp eleverna i rader innan de släpptes in i klassrummet. Om
du inte vill göra det, hitta på andra rutiner för att börja lektionen – med
en hälsning, med musik, med en enkel samling, med en uppgift på tavlan
osv. Poängen är att skapa ordning så fort man kommer in i rummet, eller
redan utanför. Sedan ska eleverna naturligtvis veta var de ska sitta och
vad som förväntas av dem i början på lektionen.

Var samlad själv
Inta din plats på “scenen”. Samla dig mentalt och fysiskt innan du börjar
tala. Ta din plats i mitten av din scen, stå stadigt, med lugn blick, och
se ut som du förväntar dig uppmärksamhet. Ta steg framåt, inte bakåt.
Komplettera dina ord med tydliga gester. Det är du som ska leda gruppen
och instruera den. Ta din plats som ledare och fall inte tillbaka, sitt inte
heller på katedern. Stå nära din grupp och prata gärna från magen.
Andas!

Väck nyfikenhet
Nå ut till hjärtat – inte bara till hjärnan. Dagens ungdomar vill veta varför
detta ingår i kursen. ”Vad är vitsen med det här? Vad har man för nytta av
det? Hur berör detta mig?” När du presenterar ditt tema och ditt innehåll
försök att tänka på hur eleverna kommer att reagera. Ta de extra minuter
som ibland krävs för att förklara syftet och meningen med vad ni ska
göra.

Var tydlig med vad du förväntar dig
Med detta menas att eleverna inte kan läsa dina tankar! Klargör vilket
beteende du förväntar dig. Hur agerar man som sekreterare i ett
grupparbete? Vilka ansvarsområden har jag och hur ska dessa områden
uppfyllas? Några elever kommer att tycka att du överarbetar saker och
ting, men ska du få fungerande rutiner är det viktigt att tydliggöra
förväntningarna.

Inse framför allt att hur du inleder ditt pass påverkar resten av passet.
Det är just därför det är viktigt att lägga mycket tid på att förbereda dina
“första fyra minuter”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.