Alla siffror - det går runt i skallen...
Synligt lärande-materialet är fyllt av de numera välkända "barometrarna" med effektstorleken av de olika faktorerna.
Effektstorlek är ett mått på olika faktorers påverkan. Man räknar ut medelvärden och standardavvikelser och jämför experimentgrupper med kontrollgrupper.
Med utgångspunkt från alla faktorers medelvärde slår Hattie fast att faktorer som har effektstorleken över 0.40 räknas som stora och intressanta för oss som vill förbättra resultat. Faktorer mellan 0.20-0.40 räknas som måttliga, det som "vanlig undervisning" resulterar i. Faktorer mellan 0-0.20 kallar han försumbara, denna utveckling sker i stort sett "av sig själv" utan någon undervisning alls. Faktorer kan ha en negativ effektstorlek, under 0, och detta har alltså negativ effekt på resultaten.
Man kan ha många synpunkter på alla dessa beräkningar, men de bygger på ett mycket stort antal studier och elever och Hattie gav oss rådet att använda dem som underlag för diskussioner, ett slags fingervisning om var vi ska lägga vårt krut någonstans.
Det är inte siffrorna som har betydelse, utan den diskussion och det vi gör som har betydelse för eleverna.
Vilka faktorer ligger på tio-i-topplistan?
Nu ska du få gissa! ("Facit" i morgon!)
Påverkansfaktor
|
Hög effekt
|
Medel-
effekt
|
Låg effekt
|
Gissa effekt-storlek!
|
Nivågruppering/ differentierade spår
|
||||
Grupperingar inom klassen
|
||||
Återkoppling
|
||||
Ge konkreta exempel
|
||||
Lärarens förväntningar
|
||||
Användande av simuleringar och spel
|
||||
Minskning av klasstorleken
|
||||
Kamratpåverkan
|
||||
Kvarsittning
(gå om en årskurs)
|
||||
Självskattning av betyg/ Elevens förväntningar
|
||||
Ömsesidig undervisning
|
||||
Formativ bedömning
|
||||
Snabbare studiegång (tex hoppa över en årskurs)
|
||||
Användandet av begreppskartor
|
||||
Lärarens trovärdighet i elevens ögon
|
||||
Samarbetsinriktat i förhållande till individuellt lärande
|
||||
Individualiserad undervisning
|
||||
Hemmiljö
|
||||
Kön (manliga/kvinnliga studieprestationer)
|
||||
Lärarens ämneskunskaper
|
||||
Relationen lärare-elev
|
||||
Strukturerad undervisning
|
||||
Anpassa undervisningen till elevens inlärningsstil
|
Vilka av dessa faktorer är du mest nyfiken på och vad skulle du vilja utveckla i din undervisning/på din skola?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Välkommen att lämna din kommentar.