söndag 14 oktober 2012

Ifous INKLUDERING


IFous och FOU, inkluderingsprojektet som vi nu har gått in i - vad är det och vad kommer det att innebära för oss som är med och som inte är med?

Glöm alla bokstäverna och tänk att allt detta är något som har som syfte att åstadkomma skillnad i klassrummen , och att vi ska få fördjupa vårt arbete i att bedriva undervisning på vetenskaplig grund.  Detta "projekt" innebär ingen ändring av någon inriktning, samma långsiktiga mål och fokus på kunskapsuppdraget, på tydliga mål, tydligundervisning, formativ bedömningtrygghet och arbetsro (ledarskap i klassrummet). 

Hela satsningen kommer att innebära att vi får del av aktuella forskningsresultat, att vi får nätverka med andra kommuner (och länder) om hur de gör och vi kan också sätta igång forskning på områden där vi har behov. 

Martin har bett mig vara koordinator för kommunens projekt, något jag gärna är. Vi har en central grupp som kommer att vara med på iFous-dagarna (med start i Landskrona 1-2 okt) och där har Sätoftaskolan och Jeppaskolan valt ut nyckelpersoner som ska delta (5-6 personer och rektor från varje skola).Det finns också en central grupp med Martin, jag, personer från CRT och några andra, som kommer att arbeta med projektet.

Ni som inte har valt detta kommer ändå att få del av det vi möter där, det blir en del av mitt uppdrag som koordinator att sprida detta i hela vår kommun. Jag funderar på hur detta ska kunna göras bäst, det blir säkert någon form av digitala uppdateringar (mail eller blogginlägg) men ni kan också gärna "boka" mig att komma och berätta på en arbetsplatsträff, i ett ämnes- eller arbetslag eller i er lokala styrgrupp.

En förutsättning för att detta projekt ska vara betydelsefullt för oss är att fokus hamnar på det som är viktigt och aktuellt på varje skola. På någon skola funderar lärarna mycket på hur de ska kunna göra målen tydliga för eleverna och deras föräldrar, andra tänker och diskuterar mycket kring bedömning eller hur man ska förbättra arbetsron i klassrummet. Några brottas med frågor kring inkludering, både hur elever som går i grundsärskolan ska inkluderas i skolan på bästa sätt och hur elever i grundskolan med särskilda behov ska få stöd i eller utanför klassrummet, hur vi ska hantera särskilda undervisningsgrupper och nivågruppering. Vi har påbörjat ett centralt arbete kring pedagogisk utredning och åtgärdsprogram, rutinerna kring detta är det fortfarande en del skolor som inte känner sig säkra i. Kanske kan vi hitta former för att utbyta erfarenheter kring specialpedagiskt arbete på elevnivå, och koppla det till vad forskningen kommit fram till.

Projekt med tydliga ramar är inte lika spännande som dem man går in i med nyfikenhet kring vart de kommer att leda oss. Martin och jag har pratat en hel del om att vi är en levande dynamisk komplex verksamhet, vi vet inte riktigt vilka fokusfrågor vi kommer att hitta och bestämma oss för i det här projektet, och just att vi inte centralt bestämmer att vissa områden ska väljas ser vi som en möjlighet och en förutsättning för att det kommer att ge oss mycket i vårt arbete med att möta alla barn och ungdomar i skolan och ge dem goda förutsättningar för sitt lärande.

Är du med?

Christel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.