onsdag 25 maj 2011

Skolinspektionens granskning av IT i undervisningen

Detta var en av de föreläsningar jag valde att lyssna på. Vad i IT-användningen i undervisningen ska de granska? Är det lärarnas användning av it i sin undervisning eller är det elevernas användning av IT för sin inlärning? Kanske båda delarna? Nästa fråga i mitt huvud var - hur ska de granska detta? Vilka ämnen ska de granska användningen av IT i? mm. mm.

Svaret är att kommande granskning tillhör ämnesgranskningarna 2011 och denna kommer att innehålla en gemensam del för granskning av allmändidaktiska aspekter och IT.

1) Bidrar skolans IT-användning till att:
  • förtydliga innehållet,
  • underlätta individanpassning,
  • skapa motivation och engagemang,
  • skapa delaktighet och underlätta samarbete, och
  • främja kommunikation och återkoppling

 2) Stödjer användningen utveckling av elevernas digitala kompetens?
  • Beaktar lärarna frågor som informationssökning, kritiskt förhållningssätt, informationssäkerhet, etik och förhållningssätt samt teknikens användningsområden?
De vill också se hur skolan kan kompensera den "digitala klyftan" bland de unga. Detta uttryck myntades ur en OECD-rapport "New Millenium Learners" som menar att allt fler unga idag har tillgång till digital teknik, men kunskapen i användandet av den, enligt punkterna ovan, tenderar att gå förlorad i vissa grupper.

Vad många skolkommuner glömmer bort är att det även finns ett enormt kunskapsgap hos många lärare beträffande den digitala tekniken och dess möjligheter och användningsområden. Till viss del kan kanske våra bibliotek och personalen där vara ett kompetensstöd.

Skolinspektionens presentation nedan:
Förstora bildspelet genom att trycka på pilkors-symbolen nere i högerhörnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.