måndag 4 april 2011

Ny läroplan för grundsärskolan och träningsskolan också!

Ingen får ju missa att även grundsärskolan och träningsskolan får ny läroplan till hösten. Alla lärarna i Höörs grundsärskola, jag och många andra var på en informationskonferens i Malmö i början av mars och här kommer 20 korta om det som är nytt eller ändrat...
  1. Grundsärskolans läroplan liknar mycket grundskolans, det blir närmare mellan dem och nya möjligheter till samarbete öppnas. Namnet obligatoriska särskolan byter namn till grundsärskolan förresten... Elev i grundsärskolan kan följa ett eller ett par ämnen i grundskolans läroplan.
  2. Träningsskolan blir en inriktning inom grundsärskolan.
  3. Ny betygsskala, samma som i grundskolan med enda skillnaden att föräldrar även i fortsättningen begär ut betyg. Betyg i åk 6 och 7 med start ht 2012. Betyg från E till A med kunskapkrav för E, C och A. Betygen B och D sätts om övervägande del av nästa betyggsteg är uppfyllda.
  4. I grundsärskolan tas "efter elevs förutsättningar" bort, det innebär att även grundsärskolan blir mål- och kunskapsstyrd och att bedömningar och betygssättning görs mer likvärdigt. Det blir också lättare att identifiera de elever som bör läsa efter träningsskolans kursplaner.
  5. Ett förslag till "undantagsregel" finns liknande PYS-paragrafen i grundskolan, det innebär att man får bortse från enstaka mål om en elev har en varaktig funktionsnedsättning (tex talskada, dyslexi, synnedsättning). Ännu inte beslutat!
  6. Endast elever med utvecklingsstörning eller hjärnskada som omöjliggör måluppfyllelse i grundskolan är grundsärskolans målgrupp, elever med autism ska gå i grundskolan.
  7. Skollagen innehåller nya regler om utredning inför grundsärskola.
  8. Nio år i grundsärskola + 2 år är möjligt, mål- och kunskapsrelaterad skola.
  9. Precis som i grundskolan kommer nu lärarlegitimation och starkare regleingar kring särskilt stöd i skollagen.
  10. Barnkonventionens krav om barnets bästa styr i vilken klass barn ska gå. Elev som "tillhör" grundsärskolan kan gå i grundskoleklass.
  11. Mottagande i grundsärskolan förutsätter vårdnadshavares medgivande, om det finns synnerliga skäl kan barn tas emot i grundsärskolan även utan utan vårdnadshavares medgivande.
  12. Ett nytt ämne kommer: teknik!
  13. Stark fokusering på entreprenörskap i alla ämnen och ämnesområden. Hur samverkar skolan med omvärld och arbetsliv? Viktigt att grundsärskola får tillgång till SYV.
  14. Kapitel 1 och 2 mycket lika grundskolans formuleringar, övergripande mål och riktlinjer.
  15. Kapitel 3 innehåller kursplaner och kunskapskrav i grundsärskolans ämnen: bild, hem- och konsumentkunskap, engelska, idrott och hälsa, matematik, modersmål, musik, NO, SO, slöjd, svenska, svenska som andraspråk och teknik. Syfte, centralt innehåll för 1-6 och 7-9.,
  16. Träningsskolan får också kursplaner och kunskapskrav för sina ämnen: estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, vardagsaktiviteter, verklighetsuppfattning. Kunskapskrav finns på två nivåer: grundläggande och fördjupade kunskaper.
  17. Kursplanerna i träningsskolan innehåller motiv för ämnet, syfte, centralt innehåll och kunskapskrav.
  18. De nya läroplanerna fokuserar på förmågor som eleverna ska ges möjligheter att utveckla, detta återkommer genom hela läroplanen.
  19. Även träningsskolan blir målstyrd, det blir inte svårare att nå målen, det ges bara fler möjligheter.
  20. Förändringar i grundsärskolans timplan, antal timmar i idrott och hälsa, slöjd, hemkunskap och musik reduceras för att ge tid åt ämnet teknik.
Läs mer på Skolverkets hemsida om den nya läroplanen, läs kursplaner och kunskapskrav.

I boken "Kunskapsbedömning i särskolan och särvux" som du kan ladda ner och läsa på Skolverkets hemsida, är syftet att väcka tankar kring bedömning och eget utvecklingsarbete.

"Bedöma är inte att döma. Skolans och lärares uppgift är att främja lärande. detta får ibland utmana gamla synsätt där att bedöma var detsamma som att döma. Det finns ofta en viss tveksamhet när det gäller att bedöma elever. Hur uppfattas bedömningen, är den en bedömning av prestationen eller av eleven som person? ...En kontinuerlig kunskapsuppföljning av klart definierade och kommunicerade mål ska leda till synliggjorda och förhoppningsvis förbättrade resultat och därmed ökad tillit och förtroende för den egna förmågan. ..framför allt kan bedömningarna ge underlag för reflektioner kring undervisningen och undervisningsmiljön. Vad i undervisningen eller i skolmiljön har lett till förbättringar, vad utgör problem och hur ska vi kunna ändra på olika förutsättningar för att förbättra elevernas resultat? (s. 44)"
På samma webbsida finns olika filmer om bedömning i grundsärskolan att ladda ner och titta på. Gör det!

Utlagt av Christel Jansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.